Toimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa ilmiötä, jossa sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat yrityksien tuotteita tai palveluita ja saavat siitä vastineeksi tuotepalkkioita tai rahallisen korvauksen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä vaikuttajan että yrityksen näkökulmasta, miten voidaan rakentaa toimiva vaikuttajayhteistyö, mitä eri vaiheita vaikuttajayhteistyöhön kuuluu sekä mitä haasteita yrityksillä sekä vaikuttajilla on yhteistöissä. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään keinoja haasteiden välttämiseen ja toimivan vaikuttajayhteistyön rakentamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä yksilöhaastatteluiden avulla. Tuloksista selvisi, että vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, mutta alan käytäntöjen ymmärtäminen luo puitteet onnistuneen yhteistyön rakentamiselle. Vaikuttajamarkkinointiin liittyy monia haasteita yrityksen ja vaikuttajan näkökulmasta. Yrityksien tyypillisimmät haasteet yhteistöissä liittyvät vaikuttajan ja yhteistyön uskottavuuteen, vaikuttajan luotettavuuteen, kommunikaatioon, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen sekä tuloksien mittaamiseen. Vaikuttajien haasteet puolestaan liittyvät vaikuttajien työn arvostuksen puutteeseen, alan tuoreuteen, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen, kommunikaatioon, kuluttajien asenteisiin mainontaa kohtaan sekä tiukentuneeseen kilpailuun alalla. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että alan tuoreudesta johtuen vaikuttajilla ja yrityksillä ei ole tarpeeksi osaamista ja tietoa muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin juridisista ja sopimuksellisista asioista sekä yhteistyön tuloksien mittaamisesta ja analysoimisesta. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä vaikuttajamarkkinoinnin käytännön toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista niin yrityksen kuin vaikuttajankin näkökulmasta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29041]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ... -
Kuudesluokkalaisten vertais- ja ystävyyssuhteet sosiaalisessa mediassa
Ustinov, Samuli (2017)Sosiaalinen media kuuluu lähes poikkeuksetta jollakin tapaa tämän päivän lasten ja nuorten päivittäiseen elämään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella sosiaalista mediaa alakoulun kuudesluokkalaisten vertais- ja ... -
Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa
Jaatinen, Jere (2016)Termin meemi alkuperä on Richard Dawkinsin alkuperäisessä teoksessa The Selfish Gene (1976), jossa meemit määriteltiin kulttuurillisena vastineena geeneille. Yli kolmekymmentä vuotta myöhemmin, termi on nyt Internetin takia ... -
Esiopetusikäisten lasten näkemyksiä yksityisyydestä sosiaalisessa mediassa
Seppänen, Elina; Vuohelainen, Elina (2017)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelemme lasten näkemyksiä yksityisyydestä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten tietoisuutta ja kokemuksia heidän yksityisyytensä toteutumisesta sosiaalisessa ...