University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Meemit ja viraalimarkkinointi : viraaliefektin saavuttaminen sosiaalisessa mediassa

Thumbnail
View/Open
319.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jaatinen, Jere
Date
2016
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Termin meemi alkuperä on Richard Dawkinsin alkuperäisessä teoksessa The Selfish Gene (1976), jossa meemit määriteltiin kulttuurillisena vastineena geeneille. Yli kolmekymmentä vuotta myöhemmin, termi on nyt Internetin takia ajankohtaisempi kuin koskaan. Meemejä ja memetiikkaa on hyödynnetty myös markkinointiin, ja aihepiiri on varsinkin viraalimarkkinoinnin kannalta olennainen, sillä meemien tutkiminen ja memetiikan teorioiden hyödyntäminen voi helpottaa viraalimarkkinoinnin ilmiöiden ymmärtämisessä. Viraalimarkkinoinnissa tavoiteltava ‘viraaliefekti’ tarkoittaa viruksen kaltaista leviämistä, mikä on selkeässä yhteydessä meemien leviämiseen. Syitä menestyneiden Internet-meemien leviämiseen pystyy selittämään tutkimalla meemien ominaisuuksia, Internet-käyttäjien sisällön jakamiseen liittyvää motivaatiota ja ympäristöä, jossa meemi leviää - eli viraalimarkkinoinnin tapauksessa sosiaalista mediaa. Tämä tutkielma käsittelee aihetta näiden kolmen elementin kautta, luoden katsauksen oletetusti myös viraalimarkkinoinnin ja memetiikan aloihin ja niiden käsitteisiin. ...
 
The origin of the term meme derives from Richard Dawkins’ original work The Selfish Gene (1976), where memes were described as cultural counterparts of genes. Over thirty years later the term has be come more relevant than ever, because of the significance of Internet. Memes and memetics have also been applied to marketing, and the topic is especially essential in viral market. Studying of memes and the use of memetic theories can ease the understandi ng of viral marketing phenomenons. ‘Viral effect’ is a concept that viral marketing strives to achieve, and its meaning derives from the virus -like spread of content, which is significantly connected to the spreading of memes. Reasons for the spreading of successful Internet-memes can be explained by examining the attributes of memes, the motivational factors of Internet-users and the environment in which the meme is spread. In the case of viral marketing, this environment is social media. This thesis reviews the subject of memes and viral marketing with the use of these three elements and concentrates also on the major concepts and theories of memetics and viral marketing. ...
 
Keywords
Meemi memetiikka Internet-meemi viraalimarkkinointi viraaliefekti sosiaalinen media
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606022823

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat 

    Myntti, Aleksi (2018)
    Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ...
  • Nuoret ja poliisi sosiaalisessa mediassa 

    Koponen, Hanna (2012)
    Nuoret käyttävät sosiaalisen median palveluita päivittäin. He keskustelevat sosiaalisessa mediassa ystäviensä kanssa, luovat yhteisöjä, seuraavat muiden luomaa sisältöä ja luovat sisältöä myös itse. Nuoret käyttävät ...
  • Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia 

    Erkkola, Jussi-Pekka (2009)
    Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ...
  • Pelastuslaitosten kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa 

    Huttunen, Reija (2014)
  • Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018 

    Merilä, Laura (2019)
    Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre