Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalonen, Anna
dc.contributor.authorKallela, Joanna
dc.date.accessioned2024-06-18T08:23:18Z
dc.date.available2024-06-18T08:23:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95985
dc.description.abstractVaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa tarkoittaa ilmiötä, jossa sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat yrityksien tuotteita tai palveluita ja saavat siitä vastineeksi tuotepalkkioita tai rahallisen korvauksen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä vaikuttajan että yrityksen näkökulmasta, miten voidaan rakentaa toimiva vaikuttajayhteistyö, mitä eri vaiheita vaikuttajayhteistyöhön kuuluu sekä mitä haasteita yrityksillä sekä vaikuttajilla on yhteistöissä. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään keinoja haasteiden välttämiseen ja toimivan vaikuttajayhteistyön rakentamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä yksilöhaastatteluiden avulla. Tuloksista selvisi, että vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen ei ole vain yhtä oikeaa tapaa, mutta alan käytäntöjen ymmärtäminen luo puitteet onnistuneen yhteistyön rakentamiselle. Vaikuttajamarkkinointiin liittyy monia haasteita yrityksen ja vaikuttajan näkökulmasta. Yrityksien tyypillisimmät haasteet yhteistöissä liittyvät vaikuttajan ja yhteistyön uskottavuuteen, vaikuttajan luotettavuuteen, kommunikaatioon, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen sekä tuloksien mittaamiseen. Vaikuttajien haasteet puolestaan liittyvät vaikuttajien työn arvostuksen puutteeseen, alan tuoreuteen, vaikuttajan ja yrityksen yhteensopivuuteen, kommunikaatioon, kuluttajien asenteisiin mainontaa kohtaan sekä tiukentuneeseen kilpailuun alalla. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että alan tuoreudesta johtuen vaikuttajilla ja yrityksillä ei ole tarpeeksi osaamista ja tietoa muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin juridisista ja sopimuksellisista asioista sekä yhteistyön tuloksien mittaamisesta ja analysoimisesta. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä vaikuttajamarkkinoinnin käytännön toteuttamisesta ja siihen liittyvistä haasteista niin yrityksen kuin vaikuttajankin näkökulmasta.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleToimivan vaikuttajayhteistyön rakentaminen sosiaalisessa mediassa
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406184751
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY