Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kenttää sekä ostopäätösprosesseja. Teknologisen kehityksen seurauksena tekoälystä on kehittynyt kasvava markkinointityökalu tehden aihealueesta mielenkiintoisen ja ajankohtaisen yhdessä Z-sukupolven, seuraavan suuren kuluttajasukupolven kanssa. Tämän tutkielman tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, miten Z-sukupolvi suhtautuu tekoälymarkkinointiin, sen hyödyntämiseen ostopäätösprosessissa, ja millaisia eettisiä näkökulmia tekoälymarkkinointi herättää.
Tämän tutkielman kohderyhmä koostuu Z-sukupolven edustajista, jotka tunnetaan yleisesti digitaalisimpana, ympäristötietoisimpana ja vastuullisimpana sukupolvena. Z-sukupolven rooli tulevaisuuden kuluttajina ja teknologian hyödyntäjinä on merkittävä, tehden tutkimuksesta oleellisen tekoälymarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluin, järjestämällä neljä viiden tai kuuden henkilön haastattelua (n=22). Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan Z-sukupolven edustajiin, sukupolvinäkökulman tutkimisen vuoksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälymarkkinoinnin merkitys markkinointiprosessien tehostamisessa ja sen monipuolisessa hyödyntämisessä on merkittävä. Z-sukupolvi näkee tekoälyn innovatiivisena ja tehokkaana työkaluna, mutta painottaa samalla eettisten sekä vastuullisuuden näkökulmien merkitystä siihen suhtautumisessa. Tekoälymarkkinointi on tehostanut Z-sukupolven ostopäätösprosesseja esimerkiksi tiedonhaun näkökulmasta, mutta sillä voi olla myös negatiiviset vaikutukset kuluttajan ostopäätöksiin. Merkittävin eettinen huoli tekoälymarkkinointiin liittyen Z-sukupolven näkökulmasta on ylikulutukselle altistaminen tehokkaan kohdennetun mainonnan seurauksena. Tämän tutkielman avulla pyritään kasvattamaan markkinoinnin ammattilaisten tietoisuutta siitä, millaisia eettisiä näkökulmia heidän tulee huomioida tekoälymarkkinoinnissa, ja vaikuttaessa kuluttajien ostopäätösprosesseihin.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28938]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Trust but verify? : Examining the role of trust in institutions in the spread of unverified information on social media
van Zoonen, Ward; Luoma-aho, Vilma; Lievonen, Matias (Elsevier, 2024)This study aims to investigate the association between trust in institutions and the reasons for sharing unverified information on social media. Specifically, this study explores the role of perceived self-efficacy in ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ... -
Streaming era digital media piracy : an integration of three theoretical perspectives
Riekkinen, Janne (University of Jyväskylä, 2018)Consumer digital piracy in media contexts is one of the most publicized adverse developments brought on by the Internet and digitization of data. Since the turn of the millennium, it has irrevocably changed the business ... -
Generation Z and Digital Marketing
Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi; Mäkitalo Anni (Cambridge University Press, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.