Tekoälymarkkinoinnin hyödyntäminen ostopäätösprosessissa – Z-sukupolvi eettisenä arvioijana
Digitalisaatio on muuttanut markkinoinnin kenttää sekä ostopäätösprosesseja. Teknologisen kehityksen seurauksena tekoälystä on kehittynyt kasvava markkinointityökalu tehden aihealueesta mielenkiintoisen ja ajankohtaisen yhdessä Z-sukupolven, seuraavan suuren kuluttajasukupolven kanssa. Tämän tutkielman tarkoituksena on pyrkiä ymmärtämään, miten Z-sukupolvi suhtautuu tekoälymarkkinointiin, sen hyödyntämiseen ostopäätösprosessissa, ja millaisia eettisiä näkökulmia tekoälymarkkinointi herättää.
Tämän tutkielman kohderyhmä koostuu Z-sukupolven edustajista, jotka tunnetaan yleisesti digitaalisimpana, ympäristötietoisimpana ja vastuullisimpana sukupolvena. Z-sukupolven rooli tulevaisuuden kuluttajina ja teknologian hyödyntäjinä on merkittävä, tehden tutkimuksesta oleellisen tekoälymarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluin, järjestämällä neljä viiden tai kuuden henkilön haastattelua (n=22). Tutkimusjoukko rajattiin ainoastaan Z-sukupolven edustajiin, sukupolvinäkökulman tutkimisen vuoksi. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoälymarkkinoinnin merkitys markkinointiprosessien tehostamisessa ja sen monipuolisessa hyödyntämisessä on merkittävä. Z-sukupolvi näkee tekoälyn innovatiivisena ja tehokkaana työkaluna, mutta painottaa samalla eettisten sekä vastuullisuuden näkökulmien merkitystä siihen suhtautumisessa. Tekoälymarkkinointi on tehostanut Z-sukupolven ostopäätösprosesseja esimerkiksi tiedonhaun näkökulmasta, mutta sillä voi olla myös negatiiviset vaikutukset kuluttajan ostopäätöksiin. Merkittävin eettinen huoli tekoälymarkkinointiin liittyen Z-sukupolven näkökulmasta on ylikulutukselle altistaminen tehokkaan kohdennetun mainonnan seurauksena. Tämän tutkielman avulla pyritään kasvattamaan markkinoinnin ammattilaisten tietoisuutta siitä, millaisia eettisiä näkökulmia heidän tulee huomioida tekoälymarkkinoinnissa, ja vaikuttaessa kuluttajien ostopäätösprosesseihin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Trust but verify? : Examining the role of trust in institutions in the spread of unverified information on social media
van Zoonen, Ward; Luoma-aho, Vilma; Lievonen, Matias (Elsevier, 2024)This study aims to investigate the association between trust in institutions and the reasons for sharing unverified information on social media. Specifically, this study explores the role of perceived self-efficacy in ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Streaming era digital media piracy : an integration of three theoretical perspectives
Riekkinen, Janne (University of Jyväskylä, 2018)Consumer digital piracy in media contexts is one of the most publicized adverse developments brought on by the Internet and digitization of data. Since the turn of the millennium, it has irrevocably changed the business ... -
Leading the sustainability change? : Gen Z business students navigating amid global disruptions
Grénman, Miia; Räikkönen, Juulia; Uusitalo, Outi; Aapio, Fanny (Routledge, 2024)The ecological crisis and COVID-19 pandemic are global disruptions that have critically changed our everyday lives, practices, consumption habits, and tourism behaviour. These global crises call for positive change towards ... -
Generation Z and Digital Marketing
Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi; Mäkitalo Anni (Cambridge University Press, 2023)