Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorMoisio, Linnea
dc.date.accessioned2024-06-17T10:01:12Z
dc.date.available2024-06-17T10:01:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95961
dc.description.abstractTutkimuksessa kartoitettiin millaisia kieliasenteita suomalaisissa korkeakouluissa kandidaatin ja maisterin tutkinto-ohjelmissa opiskelevilla on afrikkalaisamerikkalaista englantia kohtaan siinä muodossa, jossa se ilmenee kirjoitettuna sosiaalisessa mediassa. Tarkemmin tarkastelun kohteena oli Instagram. Asenteiden kartoitus toteutettiin verkkokyselynä, joka noudatti matched guise -tekniikkaa. Perinteisesti tutkimusmenetelmässä sama sisältö luetaan ääneen useammalla eri kielivarieteetilla, minkä jälkeen osallistujien tehtävänä on arvioida erilaisia piirteitä lukijassa. Tässä tutkimuksessa ei käytetty oikeita kielen käyttäjiä, vaan arvioitavat kirjoitetussa muodossa olevat sisällöt tuotettiin yhteistyössä ChatGPT-tekoälyn kanssa. Sisällöt toteutettiin käyttäen kolmea kielivarieteettia: (digitaalista) afrikkalaisamerikkalaista englantia, amerikkalaista standardienglantia sekä digitaalista kieltä. Digitaalinen kieli rajattiin epästandardiseksi ja lyhyitä rakenteita hyödyntäväksi englanniksi, joka pyrkii muutoin olemaan tyyliltään mahdollisimman neutraali. Tulosten perusteella havaittiin, että kirjoittajista standardivarieteettia käyttäviä pidettiin statukseltaan korkeampiarvoisina: heidät arvioitiin kouluttautuneiksi ja älykkäiksi. Afrikkalaisamerikkalaisen englannin ja digitaalisen kielen käyttäjät arvioitiin heikosti kouluttautuneiksi ja vähemmän älykkäiksi. Oletettujen kirjoittajien solidaarisuuteen liittyvien piirteiden osalta epästandardiset kielivarieteetit puolestaan arvioitiin positiivisemmin. Tämä oli aiemmista tutkimuksista poikkeavaa, sillä niissä afrikkalaisamerikkalainen englanti oli arvioitu kaikilta osin negatiivisemmassa valossa kuin standardin mukainen englanti. Tämä tulos selittyy todennäköisesti sillä, että tutkimuksessa käytettiin alustana sosiaalista mediaa, jossa standardin mukaisen kielen käyttö saattaa tuntua kömpelöltä ja epäsopivalta. Lisäksi tutkimuksen kohderyhmä saattaa tuntea afrikkalaisamerikkalaista englantia heikommin, jolloin sitä ei välttämättä edes tunnisteta sosiaalisessa mediassa. Tällöin ennakkoluulot ja asenteet kielen puhujia kohtaan eivät vaikuta kieliasenteisiin. Tutkimus lisäsi tietoa siitä, miten afrikkalaisamerikkalaiseen englantiin suhtaudutaan. Se keskittyi erityisesti Suomessa opiskeleviin korkeakouluopiskelijoihin sekä afrikkalaisamerikkalaisen englannin digitaaliseen muotoon. Tutkimus tarjosi myös uusia näkökulmia siihen, miten tekoälyä voidaan hyödyntää tutkimusasetelman ja -materiaalin luomisessa.fi
dc.format.extent53
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherAfrican American English
dc.subject.otherDigital African American English
dc.subject.otherLanguage attitudes
dc.subject.otherDigital Language
dc.subject.otherMatched-guise technique
dc.titleEncountering African American English on Instagram : A Study on Bachelor's and Master's Students' Language Attitudes in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406174727
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysoartificial intelligence
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysoInstagram
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright