dc.contributor.author | Muhonen, Heli | |
dc.contributor.author | Saranko, Lotta | |
dc.contributor.author | Sulkanen, Mimmu | |
dc.contributor.author | Alasuutari, Maarit | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T12:24:52Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T12:24:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Muhonen, H., Saranko, L., Sulkanen, M., Alasuutari, M., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>13</i>(2), 215-246. <a href="https://doi.org/10.58955/jecer.131857" target="_blank">https://doi.org/10.58955/jecer.131857</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_220335770 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95857 | |
dc.description.abstract | We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. It was also investigated whether teachers' views differ regarding certain ECEC and pre-primary education structural measures. Questionnaire responses of 363 teachers were analyzed through mixed-method approach. Majority of teachers saw differences between the ECEC and pre-primary education for five-year-olds. However, also a significant number of teachers did not see any differences. Two main themes emerged from the responses: organizing and conducting pre-primary education and practicing children's skills. Especially, pre-primary education for five-year-olds was perceived as a more goal-oriented and planned function compared to ECEC for five-year-olds. Teachers' views concerning certain sub-themes differed regarding their work experience, the number of personnel in the child group, the age distribution of the child group and the size of the municipality. | en |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin valtakunnalliseen kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneiden opettajien käsityksiä siitä, miten viisivuotiaiden lasten esiopetus ja varhaiskasvatus eroavat toisistaan. Lisäksi selvitettiin, vaihtelevatko opettajien käsitykset tiettyjen esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen rakennetekijöiden (opettajan työkokemus, lapsiryhmän henkilöstön määrä, lapsiryhmän ikäjakauma ja kunnan koko) suhteen. Tutkimuksen aineistona oli 363 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeiluryhmän varhaiskasvatuksen opettajan kyselyvastaukset, joita analysoitiin monimenetelmällisesti. Tulokset osoittivat, että suurin osa opettajista näki eroja viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen välillä, mutta samalla merkittävä osa opettajista ei kokenut eroa. Opettajien avoimissa kyselyvastauksissa kuvaamat erot luokiteltiin kahteen yläluokkaan: esiopetuksen organisointi ja toiminta (yhdeksän alaluokkaa) sekä lasten taitojen harjoittaminen (kuusi alaluokkaa). Eniten eroa nähtiin siinä, että viisivuotiaiden lasten esiopetus koettiin tavoitteellisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi kuin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatus. Opettajien käsitykset erosivat opettajan työkokemuksen, lapsiryhmän henkilöstön määrän, lapsiryhmän ikäjakauman ja kunnan koon suhteen tiettyjen alaluokkienosalta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen varhaiskasvatus ry | |
dc.relation.ispartofseries | Journal of Early Childhood Education Research | |
dc.rights | CC BY-NC 4.0 | |
dc.subject.other | valtakunnallinen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu | |
dc.subject.other | esiopetus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.other | two-year pre-primary education trial | |
dc.subject.other | pre-primary education | |
dc.subject.other | early childhood education and care | |
dc.subject.other | teachers | |
dc.title | Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406134623 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 215-246 | |
dc.relation.issn | 2323-7414 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2024 kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20272 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4918 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.58955/jecer.131857 | |
dc.type.okm | A1 | |