Show simple item record

dc.contributor.advisorHaapanen, Lauri
dc.contributor.authorValtanen, Julia
dc.date.accessioned2024-06-13T09:05:44Z
dc.date.available2024-06-13T09:05:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95841
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tarkoitus oli selvittää, millaiset otsikot menestyvät Iltalehden otsikkotesteissä. Pyrkimyksenäni oli hahmottaa Iltalehden otsikkotestituloksia tarkastelemalla, millaiset piirteet tekevät iltapäivälehden verkko-otsikosta toimivan ja näin ollen otsikkotestissä voittavan. Tutkimusta motivoi selkeän tutkimusaukon täyttäminen ainutlaatuisen aineiston avulla sekä toimituksellisen lä-pinäkyvyyden ja näin yleisön luottamuksen lisääminen. Tutkimuksen aineisto koostuu 118:sta Iltalehdellä tammikuun 2024 aikana toteutetusta otsikkotestistä kaikkine otsikkovaihtoehtoineen. Tarkastelin aineistoa aiemmassa tutkimuksessa (Kuiken ym., 2017) havaittujen tehokkaan otsikon tunnusmerkkien kautta, joita olivat lyhyet sanat, kysymyksen ja sitaatin poissaolo sekä tulevaan suuntautuvien viittauksien, pronominien ja tunteisiin vetoavien sanojen sisäl-lyttäminen. Aineistoni koostuu kahdella ja kolmella otsikkovaihtoehdolla tehdyistä testeistä, jotka sisältävät kaiken kaikkiaan yhteensä 293 otsikkoa. Aineiston otsikkotestejä tarkastelemalla kävi ilmi, ettei yksikään aiemmassa tutkimuksessa (Kuiken ym., 2017) löydetty tehokkaan otsikon piirre suoriudu Iltalehden testeissä poikkeuksetta voittavalla tavalla. Ainoastaan tulevaan suuntautuvat viittaukset osoittautuivat uskottavasti tehokkaan otsikon piirteeksi. Tutkimuksessa osoittautui, että otsikkotestien voittajaotsikot ovat keskenään hyvin erilaisia. Tällä tutkimuksella pystyttiin kuitenkin vahvistamaan jo aiemmassa tutkimuksessa todettua tietoa, jonka mukaan otsikkotestauksen tuoma hyöty toimituksille on kiistaton, sillä aineiston otsikkotesteistä vain noin 40 prosentissa voittajaksi päätyi otsikko, joka oli arvotettu Iltalehden toimituksessa alun perin ”parhaaksi”. Toimitusten olisi hyödyllistä kokeilla otsikkotesteissään keskenään riittävän erilaisia ja eri tyylikeinoilla muodostettuja otsikoita, mikä mahdollistaa eri otsikkotyylien toimivuudesta kertovan datan saamisen ja auttaa hahmottamaan, millaiset otsikot puhuttelevat omaa yleisöä parhaiten.fi
dc.format.extent69
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherotsikkotestaus
dc.subject.otherotsikkotestaaminen
dc.titleTutkimus Iltalehden otsikkotestituloksista : tällaisia ovat menestyvät otsikot
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406134608
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoiltapäivälehdet
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysootsikot
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoyleisö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright