Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ja siellä Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja MTV:hen, koska aineistonkeruu oli näistä tasapuolista ja mahdollista verrattuna muihin medioihin.
Luetuimpien verkkojuttujen otsikoihin keskityttiin sen takia, koska niihin lukijat ovat olleet sitoutuneet. Ne eivät muuten olisi luetuimpien juttujen listoilla. Verkkojournalismissa otsikoiden merkitys on myös korostunut entisestään, kun mediat joutuvat keskenään ja myös monen muun ulkopuolisen toimijan kanssa kilpailemaan ihmisten huomiosta. Tällöin puhutaan huomiotaloudesta. Otsikko on jutun tärkein palanen, joten sen avulla mediat pyrkivät houkuttelemaan lukijoita juttujensa pariin.
Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja MTV:n luetuimmista jutuista kahdeksan viikon ajalta tammi-maaliskuussa 2019. Jokaisesta kolmesta mediasta on kerätty samaan kellonaikaan viikon kymmenen luetuinta juttua. Yhteensä tutkittavia otsikoita tuli 239, sillä Helsingin Sanomissa sama otsikko oli luetuimpien juttujen listalla kahtena viikkona peräkkäin. Tutkimuksessa tarkasteltiin otsikoissa esiintyviä retorisia keinoja, joilla houkuteltiin avaamaan juttu. Tutkimuksessa analysoitiin sekä itse otsikon väitteisiin että otsikossa esiintyviin henkilöihin liittyviä houkuttelukeinoja. Analyysin perusteella voitiin tehdä neljä johtopäätöstä: Houkuttelua tehdään asiantuntijuudella, joka on useimmiten tilanne- tai kokemusperäistä, houkuttelua tehdään enemmän tarinan kertomisella kuin suoralla tiedon välittämisellä tai pimittämisellä, houkuttelua tehdään luomalla ristiriitainen tila ja lisäksi vielä houkutellaan tehostavilla ilmauksilla, jotka useimmin liittyvät kokoon, määrään, voimakkuuteen tai negatiivisuuteen.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Somehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla
Rauhala, Teemu (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä ... -
Jutun imun rakentaminen Helsingin Sanomien erikoisartikkeliprosessissa
Parikka, Valtteri (2021)Tässä maisterintutkielmassa syvennytään siihen, mitä tarinallisen journalismin käsite jutun imu tarkoittaa ja millaisin keinoin toimituksissa sitä pyritään rakentamaan. Tutkielma pohjautuu Helsingin Sanomien ... -
Tiskinurkan kuninkaita ja vammaisaktivisteja, ei puutarhatonttuja : monimetodinen analyysi vammaisuuden esittämisestä Ylen, Helsingin Sanomien ja Iltalehden verkkojournalismissa vuosina 2020–2021
Paukkeri, Marica (2022)Vammaisuus on ilmiö, joka on kaikkialla läsnä. Maailman suurimmaksikin tituleerattu vähemmistö on tyypillisesti jäänyt mediajulkisuuden marginaaliin. Mediaesitykset ovat myös usein päätyneet käsittelemään vammaisia ihmisiä ... -
Matkailujournalismia koronapandemian alussa : tarkastelussa Iltalehden, Helsingin Sanomien ja Mondon matkajuttujen juttukriteerit
Pöyhtäri, Roosa (2022)Kun koronavirus levisi maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, vapaa-ajan matkustamista rajoitettiin viruksen leviämisen hidastamiseksi. Laajat rajoitustoimet veivät yhteiskunnan poikkeustilanteeseen, ja väistämättä koko ...