University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa

Thumbnail
View/Open
967.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Visuri, Roope
Date
2020
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ja siellä Helsingin Sanomiin, Ilta-Sanomiin ja MTV:hen, koska aineistonkeruu oli näistä tasapuolista ja mahdollista verrattuna muihin medioihin. Luetuimpien verkkojuttujen otsikoihin keskityttiin sen takia, koska niihin lukijat ovat olleet sitoutuneet. Ne eivät muuten olisi luetuimpien juttujen listoilla. Verkkojournalismissa otsikoiden merkitys on myös korostunut entisestään, kun mediat joutuvat keskenään ja myös monen muun ulkopuolisen toimijan kanssa kilpailemaan ihmisten huomiosta. Tällöin puhutaan huomiotaloudesta. Otsikko on jutun tärkein palanen, joten sen avulla mediat pyrkivät houkuttelemaan lukijoita juttujensa pariin. Tutkimusaineisto on kerätty Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien ja MTV:n luetuimmista jutuista kahdeksan viikon ajalta tammi-maaliskuussa 2019. Jokaisesta kolmesta mediasta on kerätty samaan kellonaikaan viikon kymmenen luetuinta juttua. Yhteensä tutkittavia otsikoita tuli 239, sillä Helsingin Sanomissa sama otsikko oli luetuimpien juttujen listalla kahtena viikkona peräkkäin. Tutkimuksessa tarkasteltiin otsikoissa esiintyviä retorisia keinoja, joilla houkuteltiin avaamaan juttu. Tutkimuksessa analysoitiin sekä itse otsikon väitteisiin että otsikossa esiintyviin henkilöihin liittyviä houkuttelukeinoja. Analyysin perusteella voitiin tehdä neljä johtopäätöstä: Houkuttelua tehdään asiantuntijuudella, joka on useimmiten tilanne- tai kokemusperäistä, houkuttelua tehdään enemmän tarinan kertomisella kuin suoralla tiedon välittämisellä tai pimittämisellä, houkuttelua tehdään luomalla ristiriitainen tila ja lisäksi vielä houkutellaan tehostavilla ilmauksilla, jotka useimmin liittyvät kokoon, määrään, voimakkuuteen tai negatiivisuuteen. ...
Keywords
retoriset keinot retoriikka journalismi otsikot verkkojournalismi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012117064

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Somehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla 

    Rauhala, Teemu (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä ...
  • Jutun imun rakentaminen Helsingin Sanomien erikoisartikkeliprosessissa 

    Parikka, Valtteri (2021)
    Tässä maisterintutkielmassa syvennytään siihen, mitä tarinallisen journalismin käsite jutun imu tarkoittaa ja millaisin keinoin toimituksissa sitä pyritään rakentamaan. Tutkielma pohjautuu Helsingin Sanomien ...
  • Tiskinurkan kuninkaita ja vammaisaktivisteja, ei puutarhatonttuja : monimetodinen analyysi vammaisuuden esittämisestä Ylen, Helsingin Sanomien ja Iltalehden verkkojournalismissa vuosina 2020–2021 

    Paukkeri, Marica (2022)
    Vammaisuus on ilmiö, joka on kaikkialla läsnä. Maailman suurimmaksikin tituleerattu vähemmistö on tyypillisesti jäänyt mediajulkisuuden marginaaliin. Mediaesitykset ovat myös usein päätyneet käsittelemään vammaisia ihmisiä ...
  • Matkailujournalismia koronapandemian alussa : tarkastelussa Iltalehden, Helsingin Sanomien ja Mondon matkajuttujen juttukriteerit 

    Pöyhtäri, Roosa (2022)
    Kun koronavirus levisi maailmanlaajuiseksi pandemiaksi, vapaa-ajan matkustamista rajoitettiin viruksen leviämisen hidastamiseksi. Laajat rajoitustoimet veivät yhteiskunnan poikkeustilanteeseen, ja väistämättä koko ...
  • Sallitut keinot : tutkimus Helsingin Sanomien uutissivujen visuaalisuudesta tabloidiuudistuksen ensimmäisen kuukauden aikana 

    Kuvaja, Annamari (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre