”You use them, not let them use you” : pohjoismaisten iltapäivälehtien journalistiset sosiaalisen median strategiat
Sosiaalinen media on merkittävä osa nykyistä mediatyötä. Aihetta on kuitenkin tutkittu pääasiassa sen mukaan, kuinka mediat voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa parhaiten sisään tulevan liikenteen osalta. Tämän työn tarkoitus on selvittää, millaisia sosiaalisen median strategioita, joilla tähdättäisiin nimenomaan uusien lukijaryhmien tavoittamiseen, on olemassa. Työn kohteeksi valikoitui neljä pohjoismaista iltapäivälehteä ja tarkastelen aihetta myös alustoitumisen sekä innovaatioiden kautta.
Työn aineistona toimivat puolistrukturoidut haastattelut Ilta-Sanomien, Aftonbladetin, Verdens Gangin ja Ekstra Bladetin edustajien kanssa. Jo haastateltavien moninainen asemoituminen toimitusten sisäisissä organisaatioissa osoitti, että sosiaalisen median työlle ei ole vielä vakiintunutta paikkaa toimituksissa. Haastattelut analysoitiin teemallisen sisällönanalyysin avulla. Tässä analyysissä nousi esille viisi teemaa, jotka hallitsivat lehtien sosiaalisen median strategista työtä. Nämä teemat ovat: Henkilöstöresurssit, alustojen vaikutus toimintaan, journalistiset rajanvedot, lukijoihin vaikuttaminen sekä lukijoiden vetäminen pääsivustolle.
Aineistoanalyysissä selvisi myös, että iltapäivälehtien strategiat ovat jo ainakin suunnitelmien tasolla siirtyneet käsittelemään sosiaalista mediaa brändin rakennustasolla, sen sijaan että alustoja katsottaisiin tärkeänä sisään tulevan liikenteen lähteenä. Kuitenkin käytännön työssä suurimpana liikenteen ohjaajana toimiva Facebook näkyy edelleen vahvasti sekä resursseja vievänä tahona että alitajuisesti toimintaan vaikuttavana toimijana. Haastateltavat myös epäilevät, että sosiaalisten medioiden alustat tulevat tulevaisuudessa vaikuttamaan myös journalismin muotoihin peruuttamattomasti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lähdetulva : iltapäivälehtien lähteiden käyttö Turun terrori-iskun ensiuutisoinnissa
Karvanen, Niko; Kuusijoensuu, Teemu (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelemme, miten Ilta-Sanomien ja Iltalehden toimittajat käyttivät lähteitä Turun puukotuksen kaltaisessa breaking news -tilanteessa, jossa tapahtuman kokonaiskuva ei ole alkutilanteessa median ... -
Sosiaalisten kuplien muodostuminen ja vaikutukset sosiaalisen median alustoilla
Luostarinen, Henrik (2022)Sosiaalisilla kuplilla (engl. echo chamber) tarkoitetaan tilanteita, jossa henkilön mielipiteet ja uskomukset vahvistuvat suljetun informaatioekosysteemin sisällä. Sosiaalisen kuplan sisällä ihmisten on mahdollista helposti ... -
Kilpailija vai kirittäjä? : case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
Salo, Aki (2015)Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli tarkastella miten alueelliset sanomalehdet hyödyntävät sosiaalista mediaa ja sen kautta lukijoitaan uutistyönsä tukena. Näkökulma oli koko toimitusorganisaatiossa, ei yksittäisissä ... -
Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin
Kivi, Jaana (2014)Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ... -
Median adonikset : miehen representaatiot iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa
Mynttinen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa kuvataan, millaisten diskurssien avulla miestä representoidaan suomalaisten iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa. Tavoitteena on analysoida esiin nousevaa maskuliinisuutta. Lisäksi tarkastellaan, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.