dc.contributor.advisor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.advisor | Kautonen, Maria | |
dc.contributor.author | Lento, Kati | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T08:25:16Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T08:25:16Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95839 | |
dc.description.abstract | Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa toiminnallisuus määriteltiin sisältävän fyysisen toiminnan lisäksi esimerkiksi suullisia tehtäviä, pari- ja ryhmätyötä, hiljaista aivotyöskentelyä, pelaamista ja analysointia. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka sisältää monipuolisia toiminallisia tehtäviä, jota ruotsinopettajat voivat käyttää lisämateriaalina omassa opetuksessaan. Materiaalin kautta opettaja voi innostaa ja motivoida oppilaita toiminnalliseen ruotsinopiskeluun.
Tutkimuksissa, joissa on selvitetty opettajien käsityksiä ja kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä nousivat esiin niiden hyödyt. Tutkimuksissa todettiin, että toiminnallisuus muun muassa lisää oppilaiden motivaatiota, edistää kaikkien oppimista sekä elävöittää opetusta. Toiminnallisuus nähtiin osittain myös haasteena esimerkiksi tilanpuutteen ja ajankäytön vuoksi, mutta siitä huolimatta opettajat halusivat käyttää enemmän toiminnallisuutta opetuksessaan. Aiemmin ei ole tehty materiaalipakettia, joka keskittyisi toiminnallisuuteen kokonaisuutena, ei pelkkänä fyysisenä aktiivisuutena. Lisäksi aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostukseni erilaisten oppimateriaalien tekoon ja halu innostaa oppilaita ruotsinopiskeluun.
Materiaalipakettia varten analysoitiin neljää eri 9. vuosiluokan ruotsin oppikirjaa, jotka olivat Hallonbåt 5–6, Trampolin 6, På gång 9 sekä Megafon 3. Analyysissa kävi ilmi, että vaikka oppikirjat noudattavat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita tarjota monipuolisia opetusmenetelmiä ja tukea oppilaita aktiiviseen toimijuuteen, niiden sisällöissä oli melko suuriakin eroja. Materiaalipaketti rakentuu viidestä teemasta: opiskelu ja työelämä, tulevaisuus, arkipäivän tapahtumat, luonto ja ympäristö sekä sosiaalinen media. Nämä teemat löytyvät useammasta 9.vuosiluokan oppikirjasta, jolloin materiaalin käytettävyys kasvaa, kun se voidaan helposti yhdistää ruotsinopetuksessa jo valmiiksi opetettaviin aiheisiin. Materiaalipaketti sisältää 19 kunkin teeman aihepiiriin sopivaa toiminnallista tehtävää, joissa ollaan liikkeessä, pelataan, työskennellään itsenäisesti, pareittain ja ryhmässä sekä tehdään suullisia harjoituksia niin, että oppilailla on aktiivinen rooli. Tehtävissä on käytetty symbo-leja kuvaamaan tehtävien tavoitteita, aika-arviota sekä kussakin tehtävässä käytettyä toiminnallista työtapaa. Tehtävien ohjeet on kirjoitettu ruotsiksi, ja ne toimivat samalla myös oppilaiden ohjeina. Yhden tehtävän kesto on 10–45 min ja kokonaisuudessaan kaikkien materiaalipaketin tehtävien arvioitu kesto on yhteensä seitsemän tuntia. Opettaja voi käyttää halutessaan koko materiaalin tai osan siitä haluamassaan järjestyksessä. Materiaali-paketti luotiin käyttäen alustana Canva -suunnnittelutyökalua. | fi |
dc.format.extent | 110 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | toiminnallinen kielenopetus | |
dc.subject.other | ruotsinopetus | |
dc.title | Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9 | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406134606 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | toiminnalliset menetelmät | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |