Show simple item record

dc.contributor.advisorMård-Miettinen, Karita
dc.contributor.advisorKautonen, Maria
dc.contributor.authorLento, Kati
dc.date.accessioned2024-06-13T08:25:16Z
dc.date.available2024-06-13T08:25:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95839
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa toiminnallisuus määriteltiin sisältävän fyysisen toiminnan lisäksi esimerkiksi suullisia tehtäviä, pari- ja ryhmätyötä, hiljaista aivotyöskentelyä, pelaamista ja analysointia. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka sisältää monipuolisia toiminallisia tehtäviä, jota ruotsinopettajat voivat käyttää lisämateriaalina omassa opetuksessaan. Materiaalin kautta opettaja voi innostaa ja motivoida oppilaita toiminnalliseen ruotsinopiskeluun. Tutkimuksissa, joissa on selvitetty opettajien käsityksiä ja kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä nousivat esiin niiden hyödyt. Tutkimuksissa todettiin, että toiminnallisuus muun muassa lisää oppilaiden motivaatiota, edistää kaikkien oppimista sekä elävöittää opetusta. Toiminnallisuus nähtiin osittain myös haasteena esimerkiksi tilanpuutteen ja ajankäytön vuoksi, mutta siitä huolimatta opettajat halusivat käyttää enemmän toiminnallisuutta opetuksessaan. Aiemmin ei ole tehty materiaalipakettia, joka keskittyisi toiminnallisuuteen kokonaisuutena, ei pelkkänä fyysisenä aktiivisuutena. Lisäksi aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostukseni erilaisten oppimateriaalien tekoon ja halu innostaa oppilaita ruotsinopiskeluun. Materiaalipakettia varten analysoitiin neljää eri 9. vuosiluokan ruotsin oppikirjaa, jotka olivat Hallonbåt 5–6, Trampolin 6, På gång 9 sekä Megafon 3. Analyysissa kävi ilmi, että vaikka oppikirjat noudattavat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita tarjota monipuolisia opetusmenetelmiä ja tukea oppilaita aktiiviseen toimijuuteen, niiden sisällöissä oli melko suuriakin eroja. Materiaalipaketti rakentuu viidestä teemasta: opiskelu ja työelämä, tulevaisuus, arkipäivän tapahtumat, luonto ja ympäristö sekä sosiaalinen media. Nämä teemat löytyvät useammasta 9.vuosiluokan oppikirjasta, jolloin materiaalin käytettävyys kasvaa, kun se voidaan helposti yhdistää ruotsinopetuksessa jo valmiiksi opetettaviin aiheisiin. Materiaalipaketti sisältää 19 kunkin teeman aihepiiriin sopivaa toiminnallista tehtävää, joissa ollaan liikkeessä, pelataan, työskennellään itsenäisesti, pareittain ja ryhmässä sekä tehdään suullisia harjoituksia niin, että oppilailla on aktiivinen rooli. Tehtävissä on käytetty symbo-leja kuvaamaan tehtävien tavoitteita, aika-arviota sekä kussakin tehtävässä käytettyä toiminnallista työtapaa. Tehtävien ohjeet on kirjoitettu ruotsiksi, ja ne toimivat samalla myös oppilaiden ohjeina. Yhden tehtävän kesto on 10–45 min ja kokonaisuudessaan kaikkien materiaalipaketin tehtävien arvioitu kesto on yhteensä seitsemän tuntia. Opettaja voi käyttää halutessaan koko materiaalin tai osan siitä haluamassaan järjestyksessä. Materiaali-paketti luotiin käyttäen alustana Canva -suunnnittelutyökalua.fi
dc.format.extent110
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertoiminnallinen kielenopetus
dc.subject.otherruotsinopetus
dc.titleFunktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406134606
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysotoiminnalliset menetelmät
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright