Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa toiminnallisuus määriteltiin sisältävän fyysisen toiminnan lisäksi esimerkiksi suullisia tehtäviä, pari- ja ryhmätyötä, hiljaista aivotyöskentelyä, pelaamista ja analysointia. Tavoitteena oli luoda oppimateriaalia, joka sisältää monipuolisia toiminallisia tehtäviä, jota ruotsinopettajat voivat käyttää lisämateriaalina omassa opetuksessaan. Materiaalin kautta opettaja voi innostaa ja motivoida oppilaita toiminnalliseen ruotsinopiskeluun.
Tutkimuksissa, joissa on selvitetty opettajien käsityksiä ja kokemuksia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä nousivat esiin niiden hyödyt. Tutkimuksissa todettiin, että toiminnallisuus muun muassa lisää oppilaiden motivaatiota, edistää kaikkien oppimista sekä elävöittää opetusta. Toiminnallisuus nähtiin osittain myös haasteena esimerkiksi tilanpuutteen ja ajankäytön vuoksi, mutta siitä huolimatta opettajat halusivat käyttää enemmän toiminnallisuutta opetuksessaan. Aiemmin ei ole tehty materiaalipakettia, joka keskittyisi toiminnallisuuteen kokonaisuutena, ei pelkkänä fyysisenä aktiivisuutena. Lisäksi aiheen valintaan vaikutti oma kiinnostukseni erilaisten oppimateriaalien tekoon ja halu innostaa oppilaita ruotsinopiskeluun.
Materiaalipakettia varten analysoitiin neljää eri 9. vuosiluokan ruotsin oppikirjaa, jotka olivat Hallonbåt 5–6, Trampolin 6, På gång 9 sekä Megafon 3. Analyysissa kävi ilmi, että vaikka oppikirjat noudattavat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita tarjota monipuolisia opetusmenetelmiä ja tukea oppilaita aktiiviseen toimijuuteen, niiden sisällöissä oli melko suuriakin eroja. Materiaalipaketti rakentuu viidestä teemasta: opiskelu ja työelämä, tulevaisuus, arkipäivän tapahtumat, luonto ja ympäristö sekä sosiaalinen media. Nämä teemat löytyvät useammasta 9.vuosiluokan oppikirjasta, jolloin materiaalin käytettävyys kasvaa, kun se voidaan helposti yhdistää ruotsinopetuksessa jo valmiiksi opetettaviin aiheisiin. Materiaalipaketti sisältää 19 kunkin teeman aihepiiriin sopivaa toiminnallista tehtävää, joissa ollaan liikkeessä, pelataan, työskennellään itsenäisesti, pareittain ja ryhmässä sekä tehdään suullisia harjoituksia niin, että oppilailla on aktiivinen rooli. Tehtävissä on käytetty symbo-leja kuvaamaan tehtävien tavoitteita, aika-arviota sekä kussakin tehtävässä käytettyä toiminnallista työtapaa. Tehtävien ohjeet on kirjoitettu ruotsiksi, ja ne toimivat samalla myös oppilaiden ohjeina. Yhden tehtävän kesto on 10–45 min ja kokonaisuudessaan kaikkien materiaalipaketin tehtävien arvioitu kesto on yhteensä seitsemän tuntia. Opettaja voi käyttää halutessaan koko materiaalin tai osan siitä haluamassaan järjestyksessä. Materiaali-paketti luotiin käyttäen alustana Canva -suunnnittelutyökalua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
Vähäjylkkä, Lotta (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. ... -
Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Karppanen, Mira (2016)Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ... -
Ett materialpaket för språkdusch : svenska för finskspråkiga barn
Koivu, Julia (2016)Tämän työn tarkoituksena oli perehdyttää lukija varhaiseen kielenoppimiseen ja erityisesti kie-lisuihkutukseen tapana tutustuttaa lapsia uuteen kieleen. Tavoitteena oli laatia materiaalipaketti esikouluikäisten lasten ... -
Att lära sig muntlig kommunikation genom smågruppsarbete : ett materialpaket för svenska som B1-språk för årskurs 6
Hamunen, Kaisa (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaalipaketti ruotsin kielen suullisen viestinnän harjoittelemiseksi B1-oppimäärässä alakoulun kuudennella luokalla. Materiaalin kohderyhmänä on äidinkieleltään suomenkieliset ... -
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ...