Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorElo, Vilja
dc.date.accessioned2024-06-13T06:57:45Z
dc.date.available2024-06-13T06:57:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95831
dc.description.abstractGlobalisaation ja englannin kielen” lingua franca”-roolin myötä keskustelu aksenteista ja tavoiteltavasta suullisesta kielitaidosta on lisääntynyt. Suomalainen koulutusjärjestelmä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma korostavat kommunikaatiotaitoja ja merkityksen välittämistä osana kieltenopiskelua (ks. esim. NCCHS, 2019: 181; NCCBE, 2014: 220). Lisäksi maailmalla kasvaa ajatus aksentin vapauttamisesta (ks. esim. Tsang, 2019), jolloin Englantia voitaisiin puhua jokainen omalla aksentillaan. Se, onko englannin opettajilla samanlaiset mahdollisuudet valita oma aksenttinsa tai ääntämismallinsa kuin opiskelijoilla, on täten ajankohtainen kysymys. Aiempi tutkimus on puutteellista, sillä tutkimusta aiheesta on tällä hetkellä vain Aasiasta (ks. esim. Tsang, 2020, 2019). Opiskelijoiden asenteita opettajien suullista kielitaitoa, esimerkiksi aksenttia ja ääntämystä, kohtaan on tutkittu (ks. esim. Ilola, 2018; Vaarala, 2013). Sen sijaan näiden osa-alueiden vaikutusta auktoriteettiin tai ammattitaitoon ei ole juurikaan tutkittu. Siksi tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään lukio-opiskelijoiden näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen keskiössä ovat lukio-opintoja tutkimushetkellä suorittavat opiskelijat (n=183) Keski-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin suomenkielisenä Webropol-kyselynä, ja se sisälsi sekä laadullista että määrällistä dataa tuottavia kysymyksiä. Määrällinen data analysoitiin käyttämällä SPSS-tilasto-ohjelmaa ristiintaulukointiin sekä kuvailevaa tilastoanalyysia. Laadullinen data analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat näkivät yhteyden opettajan suullisella kielitaidolla ja opettajan auktoriteetilla ja ammattitaidolla. Vaikka nykyinen kieltenopetus onkin painottanut merkityksen välittämistä ja kommunikaatiotaitoja kieltenopetuksessa, opiskelijat silti tavoittelevat vahvasti natiivinkaltaista suullista kielitaitoa. Toisaalta opiskelijat eivät varsinaisesti vaadi natiivintasoista suullista kielitaitoa opettajalta tai täydellisyyttä. Sen sijaan tärkeintä oli, että opettajan suullinen kielitaito vastasi työnkuvaa eli opettaja pystyi mallintamaan kieltä ja opettamaan mm. ääntämään oikein. Opiskelijan omalla suullisen kielitaidon tasolla oli joissakin tapauksissa vaikusta siihen, millaisia vastauksia kysymyksiin annettiin. Selkeää eroa eri taitotasojen välillä ei kuitenkaan löytynyt. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa opettajankoulutuksen kehittämiseen sekä tuomaan esille vähemmän tutkittuja auktoriteettiin ja ammattitaitoon vaikuttavia tekijöitä. Lisätutkimusta aiheesta tulisi tehdä esimerkiksi monikulttuurillisemmalla alueella Suomessa tai eri koulutusasteilla.fi
dc.format.extent52
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.titleThe effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406134598
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoauktoriteetti
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.subject.ysosujuvuus
dc.subject.ysoaksentti
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoauthority
dc.subject.ysoprofessionalism
dc.subject.ysofluency
dc.subject.ysoaccent (linguistics)
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright