The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
Globalisaation ja englannin kielen” lingua franca”-roolin myötä keskustelu aksenteista ja tavoiteltavasta
suullisesta kielitaidosta on lisääntynyt. Suomalainen koulutusjärjestelmä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma korostavat kommunikaatiotaitoja ja merkityksen välittämistä osana kieltenopiskelua (ks. esim.
NCCHS, 2019: 181; NCCBE, 2014: 220). Lisäksi maailmalla kasvaa ajatus aksentin vapauttamisesta (ks.
esim. Tsang, 2019), jolloin Englantia voitaisiin puhua jokainen omalla aksentillaan. Se, onko englannin
opettajilla samanlaiset mahdollisuudet valita oma aksenttinsa tai ääntämismallinsa kuin opiskelijoilla, on
täten ajankohtainen kysymys.
Aiempi tutkimus on puutteellista, sillä tutkimusta aiheesta on tällä hetkellä vain Aasiasta (ks. esim.
Tsang, 2020, 2019). Opiskelijoiden asenteita opettajien suullista kielitaitoa, esimerkiksi aksenttia ja ääntämystä, kohtaan on tutkittu (ks. esim. Ilola, 2018; Vaarala, 2013). Sen sijaan näiden osa-alueiden vaikutusta
auktoriteettiin tai ammattitaitoon ei ole juurikaan tutkittu. Siksi tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään lukio-opiskelijoiden näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen keskiössä ovat lukio-opintoja tutkimushetkellä suorittavat opiskelijat (n=183) Keski-Suomen alueelta. Tutkimus toteutettiin suomenkielisenä Webropol-kyselynä, ja se sisälsi sekä laadullista että määrällistä dataa tuottavia kysymyksiä. Määrällinen data analysoitiin käyttämällä SPSS-tilasto-ohjelmaa ristiintaulukointiin sekä kuvailevaa tilastoanalyysia. Laadullinen data analysoitiin hyödyntämällä temaattista analyysiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat näkivät yhteyden opettajan suullisella kielitaidolla ja opettajan auktoriteetilla ja ammattitaidolla. Vaikka nykyinen kieltenopetus onkin painottanut
merkityksen välittämistä ja kommunikaatiotaitoja kieltenopetuksessa, opiskelijat silti tavoittelevat vahvasti natiivinkaltaista suullista kielitaitoa. Toisaalta opiskelijat eivät varsinaisesti vaadi natiivintasoista
suullista kielitaitoa opettajalta tai täydellisyyttä. Sen sijaan tärkeintä oli, että opettajan suullinen kielitaito
vastasi työnkuvaa eli opettaja pystyi mallintamaan kieltä ja opettamaan mm. ääntämään oikein. Opiskelijan omalla suullisen kielitaidon tasolla oli joissakin tapauksissa vaikusta siihen, millaisia vastauksia kysymyksiin annettiin. Selkeää eroa eri taitotasojen välillä ei kuitenkaan löytynyt. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa opettajankoulutuksen kehittämiseen sekä tuomaan esille vähemmän tutkittuja auktoriteettiin ja ammattitaitoon vaikuttavia tekijöitä. Lisätutkimusta aiheesta tulisi tehdä esimerkiksi monikulttuurillisemmalla alueella Suomessa tai eri koulutusasteilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
“The Finnish accent is natural, anything else would be pretending” : Finnish EFL speakers’ accents as stylistic choices
Kovanen, Matti (2024)Suomalaisten englanninpuhujien aksenttivalinnoista on hyvin rajallisesti tutkimustietoa. Tutkimus on perinteisesti keskittynyt siihen, miten suullista kielitaitoa opetetaan kouluissa ja miten ymmärrettävää suomalaisten ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
Vaarala, Taru (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.