Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen tarkastelun kohteeksi, vaikka suullisen kielitaidon todettiin koostuvan monista tärkeistä osa-alueista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien välisiä mielipide-eroja.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lukion opiskelijaa sekä neljää lukion opettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittain ja lisäksi opettajien ja opiskelijoiden vastaukset analysoitiin omissa osioissaan vertailun mahdollistamiseksi.
Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi koettiin tärkeäksi osaksi suullista kielitaitoa molemmissa ryhmissä. Kulttuuri- ja sosiaalisten käytänteiden tuntemus koettiin myös tärkeäksi. Ääntämisen roolin yleisen suullisen kielitaidon alueella puolestaan ei koettu olevan kovin tärkeä, joskin haastateltavat myönsivät ääntämisen vaikuttavan ymmärrettävyyteen. Muuten ääntämisen rooli nähtiin lähinnä esteettisenä tai sosiaalista merkitystä kantavana.
Opettajien yleinen suullinen kielitaito koettiin myös tärkeäksi molemmissa ryhmissä. Vaikka ääntämisen rooli ei tässäkään tapauksessa ollut kovin suuri, haastateltavat olivat kuitenkin sitä mieltä, että opettajan ääntämyksen tuli olla esimerkillistä eikä opettaja saanut ääntää systemaattisesti väärin. Haastateltavia pyydettiin myös arvioimaan suullisen kielitaidon opetusta sekä arviointia lukiossa, ja kaikki kahdeksan vastaajaa olivat sitä mieltä, että suullinen osuus tulisi lisätä ylioppilaskokeeseen. Enimmäkseen opettajien ja opiskelijoiden mielipiteet eivät eronneet toisistaan. Suurin ero oli suhteessa suullisen kielitaidon opetukseen, sillä opettajien mielestä suullinen kielitaito on tarpeeksi esillä opetuksessa kun taas opiskelijat halusivat lisää harjoitusta kyseisellä alueella.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English
Hamm, Oona (2019)Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ... -
/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
Rossi, Eelis (2019)Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen ... -
The effect of teacher’s oral language skills on high school students’ views of the teacher’s authority and professionalism
Elo, Vilja (2024)Globalisaation ja englannin kielen” lingua franca”-roolin myötä keskustelu aksenteista ja tavoiteltavasta suullisesta kielitaidosta on lisääntynyt. Suomalainen koulutusjärjestelmä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ...