Sisällönanalyysi opettajien hyvinvointia käsittelevistä Instagram-julkaisuista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyvinvoinnin
ulottuvuuksia opettajille suunnatuissa Instagram-julkaisuissa esiintyy. Tämän lisäksi tarkasteltiin, miten hyvinvoinnista kyseisissä Instagram-julkaisuissa puhutaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, ja
analyysimenetelmänä toimi teorialähtöinen sisällönanalyysi. Hyvinvointiin liittyvien Instagram-julkaisujen luokittelu toteutui hyödyntäen Martelan (2022) hahmotelmaa hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja niiden indikaattoreista, jotka hän on laatinut Allardtin (1976) teoriaa päivittämällä. Aineistona toimi kolmen viime vuoden aikana laaditut 530 humoristista julkaisua valitulta julkiselta Instagram-tililtä. Analyysin kohteena olivat Instagram-julkaisujen tekstit ja ristikkomerkillä merkatut avainsanat.
Julkaisuista nousi eniten esille hyvinvoinnin ulottuvuudet ihminen
kokevana olentona (being) sekä ihminen aktiivisena olentona (doing). Julkaisuissa hyvinvoinnin indikaattoreista negatiiviset tunteet, fyysinen ja henkinen toimintakyky, kykenevyyden kokemukset ja kontaktit
paikallisyhteisön kanssa painottuivat. Suurin osa julkaisuissa kuvatuista
opettajuuteen liittyvistä kokemuksista oli negatiivisia. Opettajan työ saatetaan kokea kuormittavana, jos fyysinen ja henkinen toimintakyky on heikko ja kykenevyyden kokemus on huono. Saadut tulokset ovat linjassa aiempien hyvinvointitutkimusten tulosten kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29041]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
Keijonen, Anna; Korkiamäki, Elisa (2011)Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien pedagogisesta hyvinvoinnista, jota tässä tutkimuksessa määritellään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja fyysisen työympäristön näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin ... -
"Se tunne kun tulee aamulla töihin, että ilmapiiri on hyvä, sulla on siellä oma paikka..." : luokanopettajien sosiaalinen hyvinvointi
Kokko, Veera; Timonen, Satu (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisesta hyvinvoinnista työssään. Käsityksen kartoittamisen avulla pyrimme selvittämään, mitä opettajat ajattelevat ... -
Sosiaalityön uudet tuulet : yhteisöllinen puutarhatoiminta hyvinvointia tuottamassa
Ämmälä, Pinja (2022)Sosiaalityössä tarvitaan voimavaraistavia ja eheyttäviä keinoja, joiden avulla pyritään muutokseen asiakkaiden haastavissa elämäntilanteissa. Nämä huomioon ottaen Green Care -toiminta voidaan nähdä yhtenä mahdollisena ... -
Taiteen yhteisöllisyys olemisen rajallisuuden jakamisena : Jean-Luc Nancyn ajattelu sovellettuna Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -toimintaohjelman yhteisöllisyyskäsitykseen
Kalmanlehto, Johan (2013)Tutkimus käsittelee taiteen yhteisöllisiä hyvinvointivaikutuksia Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -toimintaohjelmassa Jean-Luc Nancyn filosofian valossa. Tutkimuksessa luetaan Nancyn olemista, yhteisöä ja taidetta ... -
‘I shared the joy’ : sport-related social support and communality on Instagram
Ehrlén, Veera; Villi, Mikko (Routledge, Taylor & Francis, 2020)The popularity of sharing photographs on digital platforms has increased significantly due to the communicative affordances of mobile media and the emergence of photo-sharing applications, such as Instagram. In this paper, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.