University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia

Thumbnail
View/Open
439.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Keijonen, Anna |
Korkiamäki, Elisa
Date
2011
Discipline
EducationKasvatustiedeKasvatustiede

 
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien pedagogisesta hyvinvoinnista, jota tässä tutkimuksessa määritellään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja fyysisen työympäristön näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin kuvailemaan ja selittämään opettajan pedagogisen hyvinvoinnin ilmiötä näiden kahden tekijän osalta. Tutkimukseen osallistui 108 alakoulun opettajaa Etelä-Suomen, Länsi-Suomen, Itä-Suomen, Oulun sekä Lapin lääneistä keväällä 2011. Tutkielman taustalla on Haringin, Havu-Nuutisen & Mäkihongon (2008) pedagogisen hyvinvoinnin malli, joka käsittää neljä kategoriaa: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, sekä terveys ja fyysinen jaksaminen. Tässä tutkielmassa aihe rajautui opettajien välisiin sosiaalisiin suhteisiin sekä koulun olosuhteisiin fyysisen työympäristön näkökulmasta. Molemmat vaikuttavat konkreettisesti opettajan työhön, joten tutkielmassa tarkasteltiin näiden kahden tekijän yhteyttä opettajien työn toteuttamiseen ja sitä kautta osaltaan pedagogiseen hyvinvointiin. Tutkimus on luonteeltaan empiiris-analyyttinen survey-tutkimus, jossa tutkittiin opettajien tämänhetkisiä käsityksiään sosiaalisesta vuorovaikutuksesta työyhteisössään sekä fyysisen työympäristön merkitystä. Tutkimus toteutettiin mixed method –menetelmällä, joka painottui kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Tulokset osoittivat opettajien olevan tyytyväisiä työyhteisönsä sosiaaliseen vuorovaikutukseen, joka sisälsi pääasiassa koulun yhteisten asioiden suunnittelua sekä oppilaita koskevia asioita. Vuorovaikutussuhteissa haasteita olivat opettajien persoonallisuuksien erilaisuus sekä yhteisen ajan puute. Merkittävimpänä taustatekijänä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa nousi esiin koulun koko, joissa pienten koulujen opettajat olivat tyytyväisempiä työyhteisönsä vuorovaikutukseen. Opettajien tämänhetkiset fyysiset työympäristöt olivat eritasoisia, sillä noin puolet vastaajista oli tyytymättömiä fyysisiin työskentelyolosuhteisiinsa. Suurimpia ongelmia olivat sisäilmanlaatu, opetustilojen lämpötilavaihtelut sekä tietoteknisten laitteiden taso ja riittävyys. Tulosten perusteella pedagoginen hyvinvointi on näiden kahden tekijän näkökulmasta erittäin merkittävä opettajan työssä suoriutumisen kannalta. Sosiaalinen vuorovaikutus jakaantui kolmeen ulottuvuuteen yhteistyö ja ilmapiiri, opetusyhteistyö sekä vuorovaikutus koulutyön ulkopuolisista asioista. Fyysisen työympäristön keskeisimmät tekijät ovat opetustilat, tarvikkeet ja materiaalit sekä tilojen sopivuus, toimivuus ja viihtyisyys. Nämä osaltaan vaikuttavat opettajan opetustyön toteuttamiseen ja opettajan työhyvinvointiin sekä sitä kautta myös pedagogiseen hyvinvointiin. ...
Keywords
pedagoginen hyvinvointi opettajat hyvinvointi jaksaminen työhyvinvointi työympäristö sosiaalinen vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011063011101

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25556]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan työhyvinvointi : tutkielma opettajan työstä, henkisestä kuormituksesta ja paremmasta työhyvinvoinnista 

    Tofferi, Simo (2012)
  • ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen 

    Hartikainen, Anna; Kuvaja, Juulia (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien ...
  • "Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta 

    Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009)
  • Meaningful Work Protects Teachers’ Self-Rated Health under Stressors 

    Minkkinen, Jaana; Auvinen, Elina; Mauno, Saija (Journal of Positive School Psychology, 2020)
    A sense of meaningfulness is one of the most sought?after work characteristics which has been associated with employees’ well-being. This study explored whether meaningful work enhances self-rated health in challenging ...
  • "Koulupolun hyvä alku - matkalla kohti pedagogista hyvinvointia" : kouluhyvinvoinnin kannalta merkittävät asiat koulupolun alussa 

    Kalajo, Sanna (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre