Korona opettajan osaamisen haastajana
Warinowski, A., Metsäpelto, R.-L., Heikkilä, M., & Mikkilä-Erdmann, M. (2021). Korona opettajan osaamisen haastajana. Kasvatus ja aika, 15(2), 73-78. https://doi.org/10.33350/ka.107351
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaPäivämäärä
2021Oppiaine
KasvatuspsykologiaOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)KasvatuspsykologiaTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)Tekijänoikeudet
© 2021 Kasvatus & Aika
Tarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu seitsemän yliopiston yhteistyönä tutkimusperustaiseen Opettajan osaamisen karttaan. Siinä opettajan ammatillinen kehittyminen nähdään jatkumona opiskelijavalintavaiheesta koulutuksen kautta työelämään. Keväällä 2020 koronapandemia muutti opettajan työtä radikaalisti. Siirtyminen etäopetukseen ja oppijoiden tukeminen kriisissä ovat asettaneet opettajien osaamiselle uudenlaisia haasteita. Koronatilanteen eri vaiheissa ovat korostuneet erityisesti kolme näkökulmaa Opettajan osaamisen kartasta: yleiset kognitiiviset taidot ja toimijuus, hyvinvointiosaaminen sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaaminen. Opettajan osaamisen karttaan koottu tutkimusperusteinen, yhteisöllinen näkemys opettajan osaamisesta antaa hyvät lähtökohdat toimia muuttuvissa tilanteissa sekä tukee opettajan osaamista myös tulevaisuudessa.
...
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97944466
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien osaaminen ja sen kehittäminen
Mikkonen, Kristina; Koivula, Meeri; Sjögren, Tuulikki; Korpi, Hilkka; Koskinen, Camilla; Koskinen, Monika; Kuivila, Heli-Maria; Lähteenmäki, Marja-Leena; Koskimäki, Minna; Mäki-Hakola, Hanne; Wallin, Outi; Saaranen, Terhi; Sormunen, Marjorita; Kokkonen, Kukka-Maaria; Kiikeri, Janette; Salminen, Leena; Ryhtä, Iina; Elonen, Imane; Kääriäinen, Maria (Oulun yliopisto, 2019)Johdanto: Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) toimintaympäristö on jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä. Jotta pätevien opettajien saatavuus turvataan myös tulevaisuudessa, tarvitaan jatkuvaa terveystieteiden ... -
Creative Engagement in Online and Hybrid Teacher's Professional Development Programs
Fenyvesi, Kristof; Nurhasanah, Farida (Tallinna ülikool, 2022)This chapter briefly introduces a few critical aspects of online and hybrid Teachers’ Professional Development (TPD) program design, based on our experiences concerning the facilitation of hybrid TPD programs for Southeast ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2024
(Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta, 2024) -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.