Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
Authors
Date
2024Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, hiilen ja typen biogeokemiallisia kiertoja. Kirjallisuusosassa esitellään myös ilmastonmuutoksen nykytilaa ja ilmastonmuutokseen liittyviä virhekäsityksiä. Tutkimusten mukaan ilmastonmuutoksen ymmärtämisessä on tärkeää hahmottaa kokonaisuuden eri osatekijät. Lisäksi ilmastokasvatuksessa tulee oppia soveltamaan ja arvioimaan tietoa. Kouluttajan on tärkeää huomioida opiskelijoiden tunteet, kokemukset sekä valmiudet osallistua ilmastovastuulliseen toimintaan. Ilmastotieto tulee tehdä henkilökohtaisesti merkitykselliseksi ja käyttää aktiivisia sekä osallistavia opetusmenetelmiä. Lisäksi ilmastonmuutosta tulee käsitellä monitieteisesti ja syiden lisäksi tulisi käsitellä ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijat haluavat enemmän oppijalähtöisiä, käytännönläheisiä ja pohdiskelevia oppimistapoja.
Tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin kyselytutkimusta selvittämään mitä opiskelijat haluavat oppia ilmastonmuutoksesta sekä millaisia odotuksia heillä on ilmastokasvatukselle. Teemahaastattelulla selvitettiin kouluttajien asenteita, odotuksia ja toiveita ilmastokasvatukselle sekä valmiuksia opettaa ilmastonmuutokseen liittyviä aiheita. Tutkimusaineistolle tehtiin laadullinen sisällönanalyysi ja kyselytutkimuksessa saatua aineistoa analysoitiin lisäksi tilastollisin menetelmin. Kehittämistutkimuksena toteutettiin suunnitelma oppimiskokonaisuudesta, jota voidaan käyttää osana ammatillisen perustutkinnon fysikaalisten ja kemiallisten ilmiöiden opetusta.
Opiskelijoiden odotukset ja osaaminen vaihtelivat. Noin puolet opiskelijoista odotti saavansa lisää tietoa ilmastonmuutoksesta opinnoissaan. Opiskelijat kokivat osaavansa parhaiten selittää sään ja ilmaston eron, mutta heikoiten typen kierron. Yli puolet opiskelijoista arvioi tietävänsä paljon ilmastonmuutoksen syistä ja osaavansa toimia ilmastovastuullisesti. Ilmastoahdistusta koki joka toinen opiskelija. Haastatteluissa kouluttajat toivoivat ilmastokasvatukseen lisää suunnitelmallisuutta, resursseja ja selkeitä esimerkkejä. Ilmastokasvatus nähtiin osana ammattialakohtaista opetusta ja haastavana opettavana aiheena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Aaltonen, Alisa (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on kestävästä kehityksestä. Kestävää kehitystä lähestyttiin sen eri osa-alueiden näkökulmasta, joita ovat ekologinen, ... -
Towards Successful Implementation of a Virtual Classroom for Vocational Higher Education in Indonesia
Aditya, Bayu Rima; Nurhas, Irawan; Pawlowski, Jan (Springer, 2019)The virtual classroom continues to grow, but it is becoming more and more the norm, and it is fundamentally different from the vocational students at the Indonesian university. With the promised benefits of the virtual ... -
Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
Ketonen, Tiia (2020)Tässä tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän kemian opettajan työstä. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdytään erilaisiin ... -
Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Ripatti, Olli (2021)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin ...