University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa

Thumbnail
View/Open
925.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ketonen, Tiia
Date
2020
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän kemian opettajan työstä. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdytään erilaisiin näkemyksiin oppijan oppimisesta sekä kemian opetuksessa yleisimmin käytettyihin opetusmenetelmiin. Lisäksi tarkastellaan kemian oppiaineen erityispiirteitä ja niiden vaikutusta aineen opettamiseen sekä opetuksen rakentumista linjakkaan opetuksen ja suunnittelun mukaisesti. Ammatilliselle koulutukselle ominainen piirre on työelämää vahvasti painottava näkökulma. Tämä näkyy kemian opetuksessa ammattialakohtaisen osaamisen korostumisena sekä opetussuunnitelman tavoitteissa että käytännön opetuksessa erilaisten ilmiöiden ja sisällön käsittelyssä. Kemia erityispiirteineen on haastava oppiaine. Sen oppiminen edellyttää selkeästi rakennettua opetuskokonaisuutta, jossa opettajan tulee tuntea niin alakohtaisesti keskeiset kemian sisällöt, kemian erityispiirteiden vaikutus opetukseen sekä erilaisten opetusmenetelmien kautta oppijan tukemisen ja ajattelun kehittämisen mahdollisuudet. Tutkimuksen kokeellisessa osassa selvitettiin kemian opetuksen käytänteitä ja tuotiin esiin opettajien omia näkemyksiä kemian opettamisesta ja oppimisesta ammatillisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena eri ammatillisista peruskoulutusta tarjoavien koulutuslaitosten kemian opettajille. Tavoitteena oli selvittää, miten kemian erityispiirteet ja opetusmenetelmät näkyvät opetuksessa ja miten opettaja toteuttaa oman opetuksensa suunnittelun, käytännön ja kehittämiseen. Haastattelututkimuksen tulosten mukaan opetus toteutettiin pääosin opettajajohtoisesti. Opetuksen suunnittelussa kemian sisältöön ja työskentelytapojen valintaan vaikuttivat opettajan omat näkemykset alan kemian osaamisen tarpeista sekä ryhmän opillisesta tasosta. Tutkimuksen perusteella kemian opetukselle ominainen kokeellisuus jää ammatillisessa koulutuksessa vähäiseksi. Oppimisen haasteet liittyvät vahvasti kemian erityispiirteisiin kuten korkeaan käsitteellisyyteen ja aineen abstraktiin luonteeseen, mutta oppijan ymmärtämistä ei käytännössä juurikaan tuettu opetusmenetelmien monipuolisella käytöllä tai kemian erityispiirteiden huomioimisella opetuksen suunnittelussa tai toteutuksessa. ...
Keywords
ammatillinen peruskoulutus opetus kemia opetusmenetelmät oppiminen ammatillinen koulutus oppimisympäristö käytännön opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101121064

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25002]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sovitellen : sosiaaliset ja viestinnälliset valmiudet ammatillisessa peruskoulutuksessa : tiivistelmä 

    Räisänen, Anu (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009)
  • Sovitellen : sosiaaliset ja viestinnälliset valmiudet ammatillisessa peruskoulutuksessa 

    Räisänen, Anu; Hietala, Risto (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009)
  • Työpaikalla tapahtuva oppiminen ammatillisessa peruskoulutuksessa : tiivistelmä 

    Räisänen, Anu (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006)
  • Työpaikalla tapahtuva oppiminen ammatillisessa peruskoulutuksessa : arviointiraportti 

    Tynjälä, Päivi; Räisänen, Anu; Määttä, Veikko; Pesonen, Keijo; Kauppi, Antti; Lempinen, Petri; Ede, Rabbe; Altonen, Manu; Hietala, Risto (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006)
  • Puhe pullataikinassa : toiminnallinen S2-opetus ja opettajuudet kotoutumista tukevassa ammatillisessa koulutuksessa 

    Koponen, Tarja (2017)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen suomi toisena kielenä opetusta sitä urallaan ensi kertaa toteuttaneiden opettajien näkökulmasta. Opetus tapahtui ammattiopistossa kotoutumista tukevassa sekä opiskelu- ja työelämävalmiuksia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre