Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorRynkä, Susanna
dc.date.accessioned2024-06-11T08:27:02Z
dc.date.available2024-06-11T08:27:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95734
dc.description.abstractTutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, hiilen ja typen biogeokemiallisia kiertoja. Kirjallisuusosassa esitellään myös ilmastonmuutoksen nykytilaa ja ilmastonmuutokseen liittyviä virhekäsityksiä. Tutkimusten mukaan ilmastonmuutoksen ymmärtämisessä on tärkeää hahmottaa kokonaisuuden eri osatekijät. Lisäksi ilmastokasvatuksessa tulee oppia soveltamaan ja arvioimaan tietoa. Kouluttajan on tärkeää huomioida opiskelijoiden tunteet, kokemukset sekä valmiudet osallistua ilmastovastuulliseen toimintaan. Ilmastotieto tulee tehdä henkilökohtaisesti merkitykselliseksi ja käyttää aktiivisia sekä osallistavia opetusmenetelmiä. Lisäksi ilmastonmuutosta tulee käsitellä monitieteisesti ja syiden lisäksi tulisi käsitellä ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijat haluavat enemmän oppijalähtöisiä, käytännönläheisiä ja pohdiskelevia oppimistapoja. Tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin kyselytutkimusta selvittämään mitä opiskelijat haluavat oppia ilmastonmuutoksesta sekä millaisia odotuksia heillä on ilmastokasvatukselle. Teemahaastattelulla selvitettiin kouluttajien asenteita, odotuksia ja toiveita ilmastokasvatukselle sekä valmiuksia opettaa ilmastonmuutokseen liittyviä aiheita. Tutkimusaineistolle tehtiin laadullinen sisällönanalyysi ja kyselytutkimuksessa saatua aineistoa analysoitiin lisäksi tilastollisin menetelmin. Kehittämistutkimuksena toteutettiin suunnitelma oppimiskokonaisuudesta, jota voidaan käyttää osana ammatillisen perustutkinnon fysikaalisten ja kemiallisten ilmiöiden opetusta. Opiskelijoiden odotukset ja osaaminen vaihtelivat. Noin puolet opiskelijoista odotti saavansa lisää tietoa ilmastonmuutoksesta opinnoissaan. Opiskelijat kokivat osaavansa parhaiten selittää sään ja ilmaston eron, mutta heikoiten typen kierron. Yli puolet opiskelijoista arvioi tietävänsä paljon ilmastonmuutoksen syistä ja osaavansa toimia ilmastovastuullisesti. Ilmastoahdistusta koki joka toinen opiskelija. Haastatteluissa kouluttajat toivoivat ilmastokasvatukseen lisää suunnitelmallisuutta, resursseja ja selkeitä esimerkkejä. Ilmastokasvatus nähtiin osana ammattialakohtaista opetusta ja haastavana opettavana aiheena.fi
dc.format.extent123
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkemian opetus
dc.titleIlmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406114502
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokehittämistutkimus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoilmastokasvatus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright