Liikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
Date
2024The purpose of this master’s thesis was to examine the experiences and attitudes of physical
education teacher-students on cultural diversity and embodied language teaching as part of
physical education at school. The study aimed to find out how ready the physical education
teacher-students feel they are to teach physical education to culturally and linguistically diverse
groups. In addition, the aim was to increase understanding of how the physical education
teacher-students see the role of the physical education teacher and embodied language teaching
in a diversifying school world.
The study was carried out as a qualitative study. The research material has been collected from
the equality courses of the Faculty of Sport and Health Sciences at the University of Jyväskylä,
as part of the ELLA project funded by the Kone Foundation (01/2021–12/2024; Project number
202007315). The research material was collected by the course teacher and consisted of ten
physical education students’ interviews (2021) and 33 students’ answers (2023) to six open
questions. The data was analyzed using theory-guided content analysis. In the study, a model
of intercultural competence served as the theoretical framework.
The main findings of the study were that physical education teacher students experienced
cultural and linguistic diversity as a growing part of physical education teacher’s work, and that
the work of a teacher requires a lot of intercultural competence. The students felt that the
integration of pupils from different cultures into the school and Finnish society, was also the
responsibility of the physical education teacher. Teacher-students saw physical education
classes as an important part of the integration process for students who immigrated to Finland,
as well as a good opportunity to learn the Finnish language.
From the experiences and attitudes of the students, it emerged that they had a good capability
and knowledge for both equal, cultural diversity-promoting physical education and embodied
language teaching in connection with physical education. However, students also raised
insecurities about their own competence which can affect the utilization of their competence in
working life. The results of the study confirm the importance of courses containing themes
about cultural diversity and language teaching as part of the physical education teacher training
to develop as a physical education teacher in a diversifying society. Furthermore, the results
indicate that even short-term learning experiences can generate important insights and interest,
as well as promote understanding and confidence in teaching culturally and linguistically
diverse groups of pupils.
...
Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajaopiskelijoiden
kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesta moninaisuudesta ja kehollisesta kielenopetuksesta
osana koululiikuntaa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka valmiita
liikunnanopettajaopiskelijat kokevat olevansa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten
ryhmien opetukseen liikunnassa. Lisäksi pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, miten
liikunnanopettajaopiskelijat näkevät liikunnanopettajan roolin sekä kielitietoisuuden ja
kehollisuuden huomioinnin moninaistuvassa koulumaailmassa.
Tutkielma oli laadullinen. Tutkielman aineisto on kerätty Jyväskylän yliopiston
liikuntatieteellisen tiedekunnan yhdenvertaisuusopintojaksoilta osana Koneen säätiön
rahoittamaa (01/2021–12/2024; hankenumero 202007315) ELLA-hanketta. Aineisto koostuu
kurssin opettajan keräämästä kymmenen liikunnanopettajaopiskelijan haastattelusta (2021) ja
33 liikunnanopettajaopiskelijan vastauksista (2023) kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineisto
analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa teoreettisena viitekehyksenä toimi malli
kulttuurienvälisen osaamisen ulottuvuuksista.
Tulosten mukaan liikunnanopettajaopiskelijat kokivat kulttuurisen ja kielellisen
moninaisuuden olevan yhä merkittävämpi osa liikunnanopettajan työtä ja liikunnanopettajan
työn vaativan paljon kulttuurienvälistä osaamista. Opiskelijat kokivat eri kulttuureista tulevien
oppilaiden sopeuttamisen kouluun ja suomalaiseen yhteiskuntaan olevan myös
liikunnanopettajan vastuulla. Opiskelijat näkivät liikuntatuntien olevan tärkeä osa
kotoutumisprosessia Suomeen muuttaneille oppilaille, sekä hyvä mahdollisuus suomen kielen
oppimiselle.
Opiskelijoiden kokemukset ja asenne osoittavat, että heillä oli hyvät valmiudet
yhdenvertaiselle, kulttuurista moninaisuutta edistävälle liikunnanopetukselle ja keholliselle
kielenopetukselle liikuntatunneilla. Opiskelijat nostivat kuitenkin esille myös epävarmuuksia
omaan osaamiseensa liittyen, mikä voi vaikuttaa heidän osaamisensa hyödyntämiseen
työelämässä. Tutkielman tulokset vahvistavat liikunnanopettajakoulutuksen kulttuuriseen
moninaisuuteen ja kieltenopetukseen liittyvien kurssien tärkeyttä osana liikunnanopettajaksi
kehittymistä moninaistuvassa yhteiskunnassa. Tutkielman tulokset osoittavat myös, että
lyhytkestoisetkin oppimiskokemukset voivat synnyttää tärkeitä oivalluksia ja mielenkiintoa
sekä edistää ymmärrystä ja itseluottamusta kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten
oppilasryhmien opettamiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
Karhunen, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien ja lasten kulttuurisen ... -
Monikielisyyttä ja kielitietoista pedagogiikkaa tukevaa opettajankoulutusyhteistyötä Tansaniassa
Nikula, Tarja; Aalto, Eija; Niiranen-Kilasi, Katri (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Monikielisyys ja kielitietoisuus puhuttavat Tansaniankin kouluissa ja opettajankoulutuksessa. Kerromme artikkelissa yhteistyökokemuksistamme tansanialaisten opettajankouluttajien kanssa ja vierailuistamme kouluilla. Mitä ... -
Luokanopettajaopiskelijat kielellisiä havaintojaan selittämässä
Hankala, Mari; Torvelainen, Päivi; Aalto, Eija; Kauppinen, Merja; Mustonen, Sanna; Tarnanen, Mirja (AFinLA, 2024)In light of previous research, it is important to examine class teachers’ perceptions of language so that we can develop pedagogical practices to evoke pupils’ interest and enthusiasm towards the language. In this article, ... -
Valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen vaikuttavista tekijöistä
Hyppönen, Pauliina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella millaisten tekijöiden perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kuvailevat vaikuttavan suomen kielen oppimiseen ja opettamiseen. Lisäksi haluttiin selvittää niitä konkreettisia ... -
Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa
Tyrer, Maria; Haapanen, Katja; Aerila, Juli-Anna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Miten puheääni ja aksentit syntyvät? Mitä on puhuttu kieli, ja mikä on äänteiden rooli puheen oppimisessa? Miksi jotkin englannin kielen sanat ovat suomea ensikielenään puhuville niin vaikeita lausua? Fonetiikka tarjoaa ...