Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLounassalo, Irinja
dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.authorKlemettinen, Kaisa
dc.contributor.authorRancken, Emelie
dc.date.accessioned2024-06-10T09:21:54Z
dc.date.available2024-06-10T09:21:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95702
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis was to examine the experiences and attitudes of physical education teacher-students on cultural diversity and embodied language teaching as part of physical education at school. The study aimed to find out how ready the physical education teacher-students feel they are to teach physical education to culturally and linguistically diverse groups. In addition, the aim was to increase understanding of how the physical education teacher-students see the role of the physical education teacher and embodied language teaching in a diversifying school world. The study was carried out as a qualitative study. The research material has been collected from the equality courses of the Faculty of Sport and Health Sciences at the University of Jyväskylä, as part of the ELLA project funded by the Kone Foundation (01/2021–12/2024; Project number 202007315). The research material was collected by the course teacher and consisted of ten physical education students’ interviews (2021) and 33 students’ answers (2023) to six open questions. The data was analyzed using theory-guided content analysis. In the study, a model of intercultural competence served as the theoretical framework. The main findings of the study were that physical education teacher students experienced cultural and linguistic diversity as a growing part of physical education teacher’s work, and that the work of a teacher requires a lot of intercultural competence. The students felt that the integration of pupils from different cultures into the school and Finnish society, was also the responsibility of the physical education teacher. Teacher-students saw physical education classes as an important part of the integration process for students who immigrated to Finland, as well as a good opportunity to learn the Finnish language. From the experiences and attitudes of the students, it emerged that they had a good capability and knowledge for both equal, cultural diversity-promoting physical education and embodied language teaching in connection with physical education. However, students also raised insecurities about their own competence which can affect the utilization of their competence in working life. The results of the study confirm the importance of courses containing themes about cultural diversity and language teaching as part of the physical education teacher training to develop as a physical education teacher in a diversifying society. Furthermore, the results indicate that even short-term learning experiences can generate important insights and interest, as well as promote understanding and confidence in teaching culturally and linguistically diverse groups of pupils.en
dc.description.abstractTämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesta moninaisuudesta ja kehollisesta kielenopetuksesta osana koululiikuntaa. Tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka valmiita liikunnanopettajaopiskelijat kokevat olevansa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten ryhmien opetukseen liikunnassa. Lisäksi pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, miten liikunnanopettajaopiskelijat näkevät liikunnanopettajan roolin sekä kielitietoisuuden ja kehollisuuden huomioinnin moninaistuvassa koulumaailmassa. Tutkielma oli laadullinen. Tutkielman aineisto on kerätty Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan yhdenvertaisuusopintojaksoilta osana Koneen säätiön rahoittamaa (01/2021–12/2024; hankenumero 202007315) ELLA-hanketta. Aineisto koostuu kurssin opettajan keräämästä kymmenen liikunnanopettajaopiskelijan haastattelusta (2021) ja 33 liikunnanopettajaopiskelijan vastauksista (2023) kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jossa teoreettisena viitekehyksenä toimi malli kulttuurienvälisen osaamisen ulottuvuuksista. Tulosten mukaan liikunnanopettajaopiskelijat kokivat kulttuurisen ja kielellisen moninaisuuden olevan yhä merkittävämpi osa liikunnanopettajan työtä ja liikunnanopettajan työn vaativan paljon kulttuurienvälistä osaamista. Opiskelijat kokivat eri kulttuureista tulevien oppilaiden sopeuttamisen kouluun ja suomalaiseen yhteiskuntaan olevan myös liikunnanopettajan vastuulla. Opiskelijat näkivät liikuntatuntien olevan tärkeä osa kotoutumisprosessia Suomeen muuttaneille oppilaille, sekä hyvä mahdollisuus suomen kielen oppimiselle. Opiskelijoiden kokemukset ja asenne osoittavat, että heillä oli hyvät valmiudet yhdenvertaiselle, kulttuurista moninaisuutta edistävälle liikunnanopetukselle ja keholliselle kielenopetukselle liikuntatunneilla. Opiskelijat nostivat kuitenkin esille myös epävarmuuksia omaan osaamiseensa liittyen, mikä voi vaikuttaa heidän osaamisensa hyödyntämiseen työelämässä. Tutkielman tulokset vahvistavat liikunnanopettajakoulutuksen kulttuuriseen moninaisuuteen ja kieltenopetukseen liittyvien kurssien tärkeyttä osana liikunnanopettajaksi kehittymistä moninaistuvassa yhteiskunnassa. Tutkielman tulokset osoittavat myös, että lyhytkestoisetkin oppimiskokemukset voivat synnyttää tärkeitä oivalluksia ja mielenkiintoa sekä edistää ymmärrystä ja itseluottamusta kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten oppilasryhmien opettamiseen.fi
dc.format.extent99
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkulttuurinen moninaisuus
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.subject.otherkehollinen kielenopetus
dc.titleLiikunnanopettajaopiskelijoiden kokema valmius kulttuurisesti moninaisten ryhmien liikunnanopetukseen ja keholliseen kielenopetukseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406104473
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokulttuurienvälisyys
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright