Kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa.Tutkimuksessa tarkasteltiin myös vanhempien ja lasten kulttuurisen moninaisuuden huomioimista varhaiskasvatuksen käytänteissä. Tavoitteena oli nostaa esiin olemassa olevia vanhempien osallisuutta tukevia ja perheiden kulttuurista moninaisuutta huomioivia käytänteitä.
Tutkimus on muodoltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan lastentarhanopettajan yksilöhaastatteluista. Analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen löydösten mukaan kulttuurisesti moninaisten vanhempien osallisuutta pyrittiin tukemaan varhaiskasvatuksen yleisillä kasvatusyhteistyön käytännöillä. Haasteena vanhempien osallisuuden toteutumiselle koettiin yhteisen kielen puute ja kulttuuriset erot. Lastentarhanopettajat näkivät myös perheen maahanmuuton taustojen sekä vanhempien oman aktiivisuuden olevan yhteydessä
vanhempien osallisuuteen. Kulttuurisesti moninaisten lasten varhaiskasvatuksessa lastentarhanopettajan keskeinen tavoite oli tukea lasten suomen kielen kehittymistä. Sen sijaan lapsen äidinkielen ja kulttuuri-identiteetin tukemisen koettiin olevan lapsen vanhempien vastuulla. Lastentarhanopettajat kokivat, että varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen oppimisympäristöissä ja käytännöissä oli vielä kehitettävää kulttuurisen moninaisuuden huomioimiseksi. Kehittämistä
koettiin olevan erityisesti lasten monikielisyyden tukemisessa ja kulttuurisen moninaisuuden näkyväksi tekemisessä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25552]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomea toisena kielenä puhuvien lasten osallisuutta tukevat pedagogiset käytänteet kulttuurisesti moninaisessa lapsiryhmässä
Tirri, Hanna (2019)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on osallisuuden tukeminen kulttuurisesti moninaisessa varhaiskasvatusympäristössä. Päiväkotien lapsiryhmissä on yhä enemmän suomea toisena kielenä puhuvia lapsia. Tässä tilanteessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pätevyydestään kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä
Kemppinen, Julia; Heikkinen, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokevat pätevyytensä kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä toimiessaan. Varhaiskasvatuksen opettajien koetun pätevyyden lisäksi tutkimuksen ... -
Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
Luoma, Päivi; Mättö, Taina (2018)Luoma Päivi ja Mättö Taina 2018. Kohtaamisia ja kipupisteitä. Kasvatusyhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Jyväskylän yliopisto. ... -
Vanhempien vuorotyö, lasten hyvinvointi ja yhteistyö vanhempien kanssa varhaiskasvatuksessa
Lammi-Taskula, Johanna; Siippainen, Anna (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL, 2018) -
Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Niemi, Jenna (2021)Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ...