dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Kasurinen, Martta | |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T06:19:58Z | |
dc.date.available | 2024-06-10T06:19:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95685 | |
dc.description.abstract | Ääntämisen opetus nähdään usein ongelmallisena osa-alueena kielten opetuksessa. Muita kielen osa-alueita, kuten kielioppia, pidetään hyödyllisempänä kuin ääntämistä, minkä takia ääntämisen opetukseen ei usein jää tarpeeksi aikaa. Ääntämisen rooli kielten opetuksessa väheni erityisesti kommunikatiivisen lähestymistavan kehityksen myötä, sillä kommunikatiivinen lähestymistapa ei tarjonnut vastineita perinteisille ääntämisen opetuksen menetelmille. Vieraan kielen opetuksessa, joka korostaa sujuvan kommunikaation merkitystä, on kuitenkin olennaista tähdätä ymmärrettävään ääntämiseen. Suurimmat ongelmat ääntämisen opetuksessa johtuvat ajan ja materiaalien puutteesta. Aiempi tutkimus on myös havainnut, että opettajat eivät ole tyytyväisiä siihen, kuinka ääntämisen opetus huomioidaan opettajankoulutuksessa.
Tämä tutkielma pyrki selvittämään, mitä materiaaleja ääntämisen opetuksessa käytetään ja miksi. Tavoitteena oli myös saada selville, millä tavoin opettajat hankkivat tai suunnittelevat materiaaleja ääntämisen opetukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 27 opettajaa, jotka opettivat englantia Suomessa joko alakoulussa, yläkoulussa tai lukiossa. Tulokset osoittivat, että ääntämisen opetukseen käytetään suhteellisen niukasti erilaisia materiaaleja oppikirjojen lisäksi. Suurimmat syyt lisämateriaalien käytölle liittyivät puutteisiin oppikirjoissa sekä haluun lisätä vaihtelua oppitunneille. Materiaalien suunnittelussa ja etsimisessä erityisen tärkeäksi raportoitiin autenttisuus ja erilaiset aksentit. Erityisinä ongelmina materiaalien hankintaan liittyen nousi esiin ajan ja sopivien materiaalien puute.
Näiden tulosten avulla voidaan todeta, että ääntämisen asema kieltenopetuksessa on jokseenkin laiminlyöty. Suuri osa materiaaleista, joiden avulla ääntämistä voitaisiin opettaa, jää käyttämättä. Tulokset nostavat siis esiin tärkeitä huomioita siitä, millaiset valmiudet ja mahdollisuudet opettajilla on hyödyntää erilaisia materiaaleja monipuolisesti ääntämisen opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | EFL teaching | |
dc.subject.other | pronunciation teaching | |
dc.subject.other | teaching materials | |
dc.title | Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406104456 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | pronunciation | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | language learning | |