Materials Used in EFL Pronunciation Teaching in Finland
Ääntämisen opetus nähdään usein ongelmallisena osa-alueena kielten opetuksessa. Muita kielen osa-alueita, kuten kielioppia, pidetään hyödyllisempänä kuin ääntämistä, minkä takia ääntämisen opetukseen ei usein jää tarpeeksi aikaa. Ääntämisen rooli kielten opetuksessa väheni erityisesti kommunikatiivisen lähestymistavan kehityksen myötä, sillä kommunikatiivinen lähestymistapa ei tarjonnut vastineita perinteisille ääntämisen opetuksen menetelmille. Vieraan kielen opetuksessa, joka korostaa sujuvan kommunikaation merkitystä, on kuitenkin olennaista tähdätä ymmärrettävään ääntämiseen. Suurimmat ongelmat ääntämisen opetuksessa johtuvat ajan ja materiaalien puutteesta. Aiempi tutkimus on myös havainnut, että opettajat eivät ole tyytyväisiä siihen, kuinka ääntämisen opetus huomioidaan opettajankoulutuksessa.
Tämä tutkielma pyrki selvittämään, mitä materiaaleja ääntämisen opetuksessa käytetään ja miksi. Tavoitteena oli myös saada selville, millä tavoin opettajat hankkivat tai suunnittelevat materiaaleja ääntämisen opetukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyn avulla. Kyselyyn osallistui 27 opettajaa, jotka opettivat englantia Suomessa joko alakoulussa, yläkoulussa tai lukiossa. Tulokset osoittivat, että ääntämisen opetukseen käytetään suhteellisen niukasti erilaisia materiaaleja oppikirjojen lisäksi. Suurimmat syyt lisämateriaalien käytölle liittyivät puutteisiin oppikirjoissa sekä haluun lisätä vaihtelua oppitunneille. Materiaalien suunnittelussa ja etsimisessä erityisen tärkeäksi raportoitiin autenttisuus ja erilaiset aksentit. Erityisinä ongelmina materiaalien hankintaan liittyen nousi esiin ajan ja sopivien materiaalien puute.
Näiden tulosten avulla voidaan todeta, että ääntämisen asema kieltenopetuksessa on jokseenkin laiminlyöty. Suuri osa materiaaleista, joiden avulla ääntämistä voitaisiin opettaa, jää käyttämättä. Tulokset nostavat siis esiin tärkeitä huomioita siitä, millaiset valmiudet ja mahdollisuudet opettajilla on hyödyntää erilaisia materiaaleja monipuolisesti ääntämisen opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.