Sijoittajasuhdesivustojen sisältö ja rakenne sijoittajaviestinnän näkökulmasta
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Tiivistelmä – Abstract
Kotimaisten piensijoittajien määrä on 2020-luvun alkupuolella kasvanut huomattavasti, ja myös sijoittajaviestinnällisen kentän monipuolistumisen myötä sijoittamisesta puhutaan nykyään entistä enemmän. Uudempien viestintäalustojen, kuten esimerkiksi podcastien yleistymisestä huolimatta yrityksen verkkosivuilla on edelleen merkittävä rooli sijoittajaviestinnässä, sillä pelkästään jo lainsäädännöllisten tekijöiden vuoksi tietyt tiedot ovat pidettävä sijoittajien saatavilla nimenomaan verkkosivujen välityksellä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää neljän kotimaisen pörssiyrityksen IR-sivujen informaatiosisältöjen, sekä pää- ja alaotsikointien rakenteen eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Tutkimus perustuu laadulliseen aineistolähtöiseen ja teoriaohjaavaan sisällönanalyysiin, ja aineisto koostuu tutkittavien yritysten IR-sivustoista.
Saadut tutkimustulokset korostavat yrityksen hallinnointiin, osaketietoihin ja taloudelliseen informaatioihin liittyvien sisältöjen merkittävää asemaa IR-sivuilla. Lisäksi yritysten havaittiin järjestelevän sivustojen pää- ja alaotsikoiden rakenteita, sijoittelua ja otsikoiden takaa löytyviä sisältöjä varsin merkittäviltä osin toisiaan vastaavilla tavoilla, mutta osittain myös eri tavoilla. Esimerkiksi alaotsikot ovat sisällöltään ja sijainniltaan varsin merkittäviltä osin yritysten välillä samanlaisia. Myös teoriaohjaavan analyysin puolelta saadut tulokset viittaavat taloudelliseen tietoon, ajankohtaisten informaatioiden ja yritysten hallinnointiin liittyvien aiheiden keskeiseen asemaan IR-sivuilla
Johtopäätösosiossa käydään läpi tutkimuksen merkitystä sekä aiemman tutkimuksen, että käytännön tason sijoittajaviestinnän näkökulmista. Käytännön tasolla johtopäätöksissä pohditaan esimerkiksi vastuullisuusteemojen vähäistä näkyvyyttä IR-sivuilla. Lopuksi arvioidaan tutkimuksen rajoitteita ja luotettavuutta, sekä annetaan ehdotuksia jatkotutkimuksia varten. Jatkotutkimusten osalta ehdotetaan IR-sivujen tutkimista muun muassa pidemmällä aikajänteellä ja suurempaa otoskokoa hyödyntäen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla
Roivainen, Roosa (2019)Tässä tutkimuksessa tutkittiin yleisölehtien kaupallisesti sävyttyneitä journalistisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sisällöistä nostaa esille tuotteita ja ... -
360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?
Valtonen, Oskari (2019)Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen ... -
Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
Haapakoski, Tiina (2015)Tässä tutkielmassa tutkittiin yritysblogien dialogisia ominaisuuksia. Aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu, että yritysblogit soveltuvat yrityksen suhde- ja liiketoiminnan edistämiseen, niiden suosio on kasvanut ja ... -
Opetussisällön valintaa määrittelevät diskurssit fysioterapian opetusdiskurssissa
Kärmeniemi, Paula (2001) -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)