Yritysblogien dialogiset ominaisuudet suomalaisissa mainos- ja viestintätoimistoissa
Tässä tutkielmassa tutkittiin yritysblogien dialogisia ominaisuuksia. Aikaisimmissa tutkimuksissa on todettu, että yritysblogit soveltuvat yrityksen suhde- ja liiketoiminnan edistämiseen, niiden suosio on kasvanut ja haasteena on yritysblogien heikko dialoginen kapasiteetti. Miten suomalaiset PR-ammattilaiset hyödyntävät yritysblogien dialogista kapasiteettia? PR-ammattiryhmäksi valikoituivat MTL:n jäsenyrityksistä mainos- ja viestintätoimistot: toimistoja 20, tutkimusaika 1.4.–31.7.2015, 129 blogikirjoitusta. Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin dialogiset ominaisuudet. Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä sisällönanalysia ja yritysblogien
dialogisia ominaisuuksia tutkittiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla.
1. Mitä interaktiivisia ominaisuuksia löytyy mainos- ja viestintätoimistojen yritysblogeista
dialogisuuden vahvistamiseksi? Jotkut toimistot tukevat kommentointia, aktiivista julkaisemista,jakamista ja linkkejä. Suurimmat haasteet liittyvät kommentointiin, jakamisen kieltämiseen,jakamisen toteutumiseen ja alhaiseen julkaisuaktiivisuuteen. Toimistoista 80 prosentilla on erilaisia vajeita interaktiivisten ominaisuuksien hyödyntämisessä. Kaikilla toimistoilla on haasteita lukijoiden sitouttamisessa keskusteluun tai jakamiseen. Kommentoinnin sallimisella voi olla vaikutusta myös lukijan halukkuuteen jakaa kirjoituksia eteenpäin. 2. Minkälaisia sisältöominaisuuksia mainos- ja viestintätoimistojen yritysblogit tarjoavat dialogisuuden edistämiseksi? Toimistot tarjoavat eniten tietoa viestinnän ajankohtaisista ilmiöistä, joiden yhteydessä kerrotaan monipuolisesti myös yrityksestä, ulkoisesta toimintaympäristöstä ja asiakkaista. Sisältölähteiden uskottavuus perustuu useimmiten toimistojen ja sen asiantuntijoiden näkemyksiin. Nautinnollisuus ilmenee pääasiassa kuvilla ja rennolla kirjoitustyylillä. Multimedian käyttö on maltillista, lähinnä kuvia. Läheisyyden näkökulmasta bloggaaja kertoo itsestään ja puhuttelee lukijaa tekstirakenteiden avulla jonkin verran. Bloggaajien perustietojen ja kuvien osalta bloggaajat jäävät usein etäisemmiksi. 3. Miten mainos- ja viestintätoimistot hyödyntävät
yritysblogien käytettävyyttä dialogisuuden tukemiseksi? Perus- ja navigointirakenteiden ja
interaktiivisten ominaisuuksien hyödyntämisessä esiintyy vajeita.
Tutkimus oli rajallinen, mutta tuloksista voidaan päätellä, että yritysblogien dialogisen kapasiteetin käyttämisessä on vajeita ja dialogin hyödyntämisessä on haasteita. Johtaako kenties sana yritysblogi harhaan? Yritys on absrakti käsite eli se ei voi keskustella, kysyä ja kuunnella. Jatkotutkimuksille on tarvetta. Tässä tutkimuksessa pienemmät henkilöstöresurssit eivät selitä täysin esimerkiksi kommentoinnin kieltämistä. Mistä vajeet ja haasteet johtuvat?
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yritysten välinen viestintä tukemassa pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen : Fennovoiman ydinvoimalahankkeen näkökulma
Westerlund, Johanna (2012)Pk-yritykset ovat edellytys alueiden talouden kehittämiselle, ja suurhankkeilla voidaan luoda paremmat mahdollisuudet pk-yritysten liiketoiminnalle. Yhteisöviestinnän tutkimuksessa pk-yritysten näkökulma on kuitenkin tähän ... -
Navigating Turbulent Political Waters : From Corporate Political Advocacy to Scansis in the Case of NBA-China Crisis
Zhao, Hui; Valentini, Chiara (Routledge, 2022)Drawing on insights from both rhetorical arena theory and contingency theory of conflict management, this study examines the role of political factors in shaping stakeholder groups’ perceptions and organizational responses ... -
Interpersonal communication competence and collaborative interaction in SME internationalization
Purhonen, Pipsa (University of Jyväskylä, 2012) -
Public relations in a transition society 1989-2002 : using a stakeholder approach in organisational communications and relations analyses
Tampere, Kaja (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Engagement through content marketing in corporate blogs
Birkman, Henna (2017)Ihmisten ja organisaatioiden käyttäytyminen verkossa muuttuu yhä enemmän staattisesta vuorovaikutteiseen. Yritysten on oltava tarkkana, sillä pitääkseen asiakkaansa tyytyväisenä, niiden on oltava saavutettavissa ja tunnuttava ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.