University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Tuotteet yleisölehden sivuilla : journalismin ja kaupallisuuden rajamailla

Icon
1.2 Mb

Authors
Roivainen, Roosa
Date
2019
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tutkittiin yleisölehtien kaupallisesti sävyttyneitä journalistisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka suuri osuus lehtien toimituksellisista sisällöistä nostaa esille tuotteita ja tavaramerkkejä, sekä kuinka paljon yleisölehdissä esiintyy tuotteita. Tuotteella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa yleisölehden journalistisessa juttutyypissä esiintyvää kuvallista tuotekuvaa tai tekstiin upotettua tuotemerkin mainintaa. Tutkimuksen aineisto koostui neljästä suomalaisesta yleisölehdestä: Trendistä, Avotakasta, Meidän Perheestä ja Me Naisista. Tarkastellussa oli lehtinimikkeiden vuoden 2018 toukokuun numerot. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, joka oli kolmivaiheinen. Ensimmäiseksi selvitettiin määrällisesti, kuinka paljon aineiston lehdet sisälsivät lehtikohtaisesti tuotteita ja tuotteita sisältäviä journalistisia sisältöjä. Seuraavassa vaiheessa hyödynnettiin Tapio Kivistön (2016) väitöskirjan luokittelua naisten yleislehtien rakenneosioista, juttumalleista ja juttutyypeistä luokittelemalla aineistosta löytyneet kaupalliset sisällöt Kivistön kategorioihin. Kolmannessa vaiheessa muodostettiin aineiston pohjalta kolme journalistista juttutyyppiä: Toimittaja suosittelee -palstat, Esittelevät henkilöhaastattelut ja Inspiroivat kuvakoosteet. Sisällönanalyysin johtopäätöksinä oli, että kaikki aineiston lehdet sisälsivät tuotteita, mutta määrät vaihtelivat lehtikohtaisesti. Keskimäärin tuotteita löytyi lehdistä 98. Tuotteita sisältäviä journalististen sisältöjen osuus lehtien kokonaissisällöstä oli muuta toimituksellista sisältöä pienempi. Sisällöt sijoittuvat neuvojuttuina lehden teemallisiin osioihin. Tutkimuksessa havaittiin, että aikakauslehtijournalismissa tuotteiden nostolle annetaan lehdessä yleensä jokin peruste. Sisältöä voidaan oikeuttaa muun muassa korostamalla toimittajan tai toimituksen tekemiä valintoja. Tuotteet voidaan tuoda esille myös jonkin henkilön kautta esimerkiksi haastattelun yhteydessä. Nämä keinot perustelevat ilmoittajien ja kaupallisuuden läsnäoloa journalistissa jutuissa. Tutkimuksessa tehdyt havainnot vahvistavat oletuksia lehtien ja ilmoittajien läheisestä suhteesta, kuten myös vakioituneesta yleisölehden konseptista. Analyysin perusteella aikakauslehtijournalismi voidaan rinnastaa hyöty- ja palvelujournalismin lajityyppeihin, jossa lukija-kuluttajalle kohdennetaan kulutusvalintoja helpottavia sisältöjä. ...
Keywords
hyötyjournalismi yleisölehdet palvelujournalismi kaupallisuus journalismi tuotteet aikakauslehdet naistenlehdet sisältö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905202679

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Faktan ja fiktion rajamailla : kaunokirjallisen journalismin poetiikka suomalaisissa aikakauslehdissä 

    Lassila-Merisalo, Maria (Jyväskylän yliopisto, 2009)
    Maria Lassila-Merisalo kartoitti väitöstutkimuksessaan suomalaista kaunokirjallista journalismia, joka perustuu faktapohjaisen materiaalin esittämiseen fiktiolle tyypillisten kerrontakeinojen avulla. Hän havaitsi, että ...
  • Kirjailija yksityisen ja julkisen rajamailla : kirjailijamyytti Anna-lehden kirjailijahaastatteluissa ja Kari Hotakaisen Klassikossa 

    Talaskivi, Katri (2003)
  • Teatteri vie journalismin kulisseihin : Mustan Laatikon tuottajien käsityksiä live-journalismin läpinäkyvyydestä 

    Halonen, Eetu (2021)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa on pyritty selvittämään, millä tavalla journalistinen läpinäkyvyys ilmenee Helsingin Sanomien Musta Laatikko -esityksissä. Musta Laatikko edustaa suhteellisen uutta journalismin lajityyppiä, ...
  • Somehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla 

    Rauhala, Teemu (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä ...
  • Verkkoviestien journalistinen moderointi : yleisön tuottaman aineiston julkaisukäytännöt toimitusten internet-sivuilla 

    Kuutti, Heikki (Viestintätieteiden laitos, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre