Lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja psykologisen joustavuuden edistäminen mobiilipelin avulla
Child and adolescent mental health problems are still a major ongoing issue in the society. Mental health care services only have limited resources for support, which has led to a high prevalence of young people outside seeking treatment. Digital mental health interventions provide a new and innovative approach to answer this treatment gap. The aim of this study was to examine whether a mobile game based on acceptance and commitment therapy could be used as an intervention to promote psychosocial well-being and psychological flexibility among 7–9-year-old schoolchildren (n=168). Intervention group played the game once a week with a total of four sessions during regular school hours. The results showed that psychological flexibility is associated with psychological well-being already among 1-3. grade children (r=.47). However, results also indicated that intervention was not detected significant between the intervention and control group. Further analysis was conducted based on the baseline level of psychosocial symptoms among participants. Children were divided into subgroups of high level (SDQ score 15+) and normal level of symptoms (SDQ score <15) based on their first measurement. Due to the small sample size of the subgroups, analysis was restricted to comparing within-group changes and effect sizes. After addressing the baseline level of symptoms, results showed a clear difference in the intervention group between children who reported high symptoms and whose symptoms were on a normal level. The subgroup that scored over the clinical cutoff point (n=17) had a major decrease in their symptoms (d=0,90), whereas children who reported normal level of symptoms (n=63) had basically no change in their symptoms. This study indicates that especially children who suffer from mental health related problems could benefit from similar games, even though the observed decrease in their symptoms could not be addressed as the effect of the intervention.
...
Lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöt ovat edelleen merkittävä yhteiskunnallinen ongelma. Mielenterveyspalvelujen tarjoamat resurssit ovat kuitenkin rajalliset, jonka vuoksi iso osa apua tarvitsevista jää hoidon ulkopuolelle. Digitaaliset mielenterveyden interventiot tarjoavat uuden ja innovatiivisen lähestymistavan vastata palvelujen saatavuuden ongelmaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan mobiilipeli-intervention avulla edistää 7–9-vuotiaiden koululaisten (n=168) psykososiaalista hyvinvointia sekä lisätä psykologista joustavuutta. Koeryhmä pelasi tutkimuksessa käytettyä mobiilipeliä viikon välein yhteensä neljä kertaa normaalin opetuksen yhteydessä. Tulokset osoittivat psykologisen joustavuuden olevan yhteydessä lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin jo 1–3. luokkalaisten lasten kohdalla (r=.47). Tutkimuksessa ei kuitenkaan pystytty osoittamaan intervention vaikuttavuutta koe- ja kontrolliryhmän välillä. Lisäanalyysina mittausten välisiä muutoksia tarkasteltiin siten, että lasten psykososiaalisen oireilun lähtötaso oli otettu huomioon. Tutkittavat jaettiin ensimmäisen mittauksen perusteella yli kliinisen raja-arvon oireileviin (SDQ pistemäärä 15+) sekä oireiden normaalilla tasolla oleviin (SDQ pistemäärä <15). Muodostettujen alaryhmien pienten kokojen vuoksi ryhmien sisäisiä muutoksia tarkasteltiin efektikokojen vertailun avulla. Oireilun tason huomioiminen osoitti koeryhmässä selkeän eron lasten välillä, joilla oireilu oli normaalilla tasolla ja joilla se ylitti kliinisen raja-arvon. Lapsilla, joilla mitattiin lähtötilanteessa kliinisen raja-arvon ylittävää oireilua (n=17), tapahtui huomattavaa oireiden vähenemistä (d=0,90), kun taas lähtötilanteessa oireiden normaalilla tasolla olevien lasten kohdalla (n=63) ei tapahtunut lähes minkäänlaista muutosta. Tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että erityisesti hyvinvoinnin ongelmista kärsivät lapset voisivat hyötyä vastaavista peleistä, vaikka heillä havaitun oireilun vähenemisen ei voitu todeta olevan intervention vaikutuksen ansiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
Schwartz, Katri (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty ... -
Yhdeksäsluokkalaisten psykologisen joustavuuden ja urasuunnitteluun liittyvän minäpystyvyyden tukeminen Nuorten KOMPASSI -mobiili-intervention avulla
Kallio, Satu; Saarnio, Iris (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, lisääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -mobiili-interventio siihen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta ... -
Psykologisen joustavuuden yhteys kasvisten syöntiin : tuloksia hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjaisesta verkkoelintapainterventiosta
Takku, Anne (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan elintapaintervention aikana tapahtunut muutos psykologisessa joustavuudessa oli yhteydessä kasvisten käyttöön ... -
Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio opiskelijoille : psykologisen joustavuuden kasvun merkitys ja vaikutukset hyvinvointiin sekä yhteydet opittuihin taitoihin ja muutoskokemuksiin
Herrala, Anna; Luoma, Heidi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautumisterapiapohjaisen opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen pyrkivän Opiskelijan kompassi –tuetun verkkointervention vaikutuksia yliopisto-opiskelijoiden ... -
Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
Kerkelä, Arimo; Manninen, Miika (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.