Magis-mobiilipelin vaikutus koululaisten psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin hyväksymis- ja omistautusterapiaan ja suhdekehysteoriaan pohjautuvien Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta koululaisten yleiseen elämänlaatuun ja sosiaaliseen hyvinvointiin sekä psyykkiseen hyvinvointiin ja ongelmakäyttäytymiseen. Lisäksi tarkastelimme interventioiden vaikuttavuutta koululaisten psykologiseen joustavuuteen ja koulukiusaamiseen. Magis-mobiilipeli ja Oma juttu -ryhmät ovat osa Pohjanmaan Kriisikeskus Valon ja Jyväskylän yliopiston yhteistyössä toteuttamaa Hyvä olla koulussa -hanketta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 37 oppilasta 4.-6. luokilta kolmesta koulusta Vaasan seudulta syksyllä 2018. Osallistujat jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen kokoontui kolmesti pelaamaan Magis-mobiilipeliä, ja toinen tapasi 4-8 hengen ryhmissä kuusi kertaa viikon välein keskustelemaan ja tekemään hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvia harjoituksia. Molempien ryhmien osallistujat saivat myös pelata Magis-mobiilipeliä vapaa-ajallaan. Tutkimuksessa tutkittiin osallistujien yleistä elämänlaatua ja sosiaalista hyvinvointia Kid-KINDLR-mittarilla, psyykkistä hyvinvointia ja ongelmakäyttäytymistä SDQ-Fin-mittarilla, psykologista joustavuutta AFQ-Y8-mittarilla, sekä kiusaamista Kiusaaminen koulussa -mittarilla. Tulosten mukaan Magis-mobiilipelin pelaamisella ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta tutkimuksessa tarkasteltuihin osa-alueisiin millään käytetyistä mittareista. Oma juttu -ryhmään osallistuminen lisäsi koululaisten kaverisuhteiden ongelmia sekä prososiaalista käytöstä tilastollisesti merkitsevästi. Osalla mittareista havaittiin pienen efektikoon rajan (g > 0.2) ylittäviä tuloksia, jotka eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin tarkemmin niitä Magis-ryhmän oppilaita, jotka olivat alkumittauksissa raportoineet kokevansa runsaasti kiusaamista. Sekä interventioiden että mittausten toteutuksiin liittyi useita ongelmia, jotka voivat osaltaan selittää tilastollisesti merkitsevien tulosten vähäisyyttä. Jatkossa on syytä tutkia Magis-mobiilipelin ja Oma juttu -ryhmien vaikuttavuutta paremmin suunnitelluilla koeasetelmilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
Schwartz, Katri (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty ... -
Lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja psykologisen joustavuuden edistäminen mobiilipelin avulla
Lemmetyinen, Lari (2024)Child and adolescent mental health problems are still a major ongoing issue in the society. Mental health care services only have limited resources for support, which has led to a high prevalence of young people outside ... -
Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelman vaikutus psykologiseen joustavuuteen yhdeksäsluokkalaisilla nuorilla
Luukkonen, Tea; Vangjeli, Tuulia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö viisi viikkoa kestävä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten Kompassi plus –verkko-ohjelma yhdeksäsluokkalaisten nuorten psykologista joustavuutta. Lisäksi ... -
Magis – A magical adventure : Using a mobile game to deliver an ACT intervention for elementary schoolchildren in classroom settings
Keinonen, Katariina; Lappalainen, Päivi; Kotamäki-Viinikka, Susanna; Lappalainen, Raimo (Elsevier, 2023)Studies of the effects of the COVID-19 pandemic have shown that this health emergency has affected especially young people. Supporting the well-being of children is thus particularly urgent. However, the high prevalence ... -
Nuorten psykologinen oireilu, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus : sukupuolten väliset erot ja verkkopohjaisen HOT-intervention vaikuttavuus
Hintikainen, Jutta; Vainio, Eveliina (2024)This thesis examined the psychological symptoms, psychological flexibility and self-compassion of adolescents as well as compared gender differences within these items. Additionally, the impact of Youth Compass Plus, a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.