Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorValtonen, Tiia
dc.contributor.authorKananen, Essi
dc.date.accessioned2024-06-07T07:28:14Z
dc.date.available2024-06-07T07:28:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95637
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta sekä tuottaa tietoa inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittämiseksi. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa lähestymistapana oli fenomenografia. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kunnassa. Aineistonkeruu-menetelminä oli ryhmäkeskustelu (n=5) ja Webropol-kysely (n=6). Yhteensä osallistujia oli 11, joista 6 oli päiväkodin johtajaa ja 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin keinoin. Inkluusiota määriteltiin asiakirjojen velvoittamina arvoina. Osallisuus nähtiin sekä lapsia ja henkilöstöä koskevana keskeisenä inklusiivisena arvona, että inkluusion päämääränä. Lisäksi inkluusiota kuvattiin moninaisuuden ja erilaisuuden arvostamisena sekä kasvatuksellisena ideologiana. Päiväkodin johtajilla ja varhaiskasvatuksen erityisopettajilla molemmilla mainittiin olevan inkluusion johtamiseen liittyviä perustehtäviä, mutta varhaiskasvatuksen erityisopettajan johtajuutta ei tunnistettu eikä tunnustettu suoraan. Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamiseen liitettiin myös inklusiivisen pedagogiikan johtaminen ja resurssijohtaminen. Inkluusion toteutumisen kannalta yhteinen ymmärrys inklusiivisista arvoista sekä jaettu pedagoginen johtajuus nähtiin keskeisimpänä tekijänä toteuttaa ja johtaa inklusiivista varhaiskasvatusta.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.titlePäiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta ja inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtamisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406074399
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysojohtajuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright