Show simple item record

dc.contributor.authorKeski-Heiska, Anna-Mari
dc.contributor.authorKalaja, Paula
dc.contributor.editorGarant, Mikel
dc.contributor.editorKinnunen, Mirja
dc.date.accessioned2024-06-06T07:27:37Z
dc.date.available2024-06-06T07:27:37Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationKeski-Heiska, A.-M., & Kalaja, P. (2010). Seitsemän tapaa muistella opettajia. In M. Garant, & M. Kinnunen (Eds.), <i>Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri = Professional communication, education and culture</i> (pp. 87-104). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 68. <a href="https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023" target="_blank">https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023</a>
dc.identifier.otherCONVID_19925554
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95594
dc.description.abstractThis study has been conducted as part of a research project entitled From Novice to Expert, and it is about teacher memories viewed from fresh starting points – as discursively constructed. Consequently, memories are considered a type of written or spoken texts (or extracts) that may vary from one context to another, as reflected in the linguistic and rhetorical choices made by those doing the remembering, and that may be used to serve a number of purposes. More specifically, the study to be reported on is an account of memories of former teachers of English as a Foreign Language, and the remembering was done in autobiographies of learning the language written by first-year university students. In their remembering, the students resorted to a total of seven interpretative repertoires, and, interestingly, the teacher was compared and contrasted with the learner within each repertoire, with the parties as a rule taking on complementary roles.en
dc.description.abstractOn elämäntilanteita, joissa tulemme muistelleeksi vanhoja opettajiamme – joskus hyvällä ja joskus pahalla. Samoin aivan arkipäivän tilanteissa myönteisesti tai kielteisesti koetut koulu-ajat saattavat nousta puheenaiheeksi. Tässä artikkelissa raportoimme tutkimuksesta, jossa yliopisto-opiskelijoiden muistoja entisistä opettajistaan analysoitiin uusista lähtökohdista: diskursiivisesti. Muistelijat olivat yliopisto-opiskelijoita, muisteltavat heidän kouluaikaisia englannin kielen opettajiaan, ja muistelu tapahtui tällä kertaa osana heidän kirjoittamiaan omaelämäkertoja. Alkuun taustoitamme tutkimuksen sijoittamalla sen tutkimuskenttään, pohtimalla mahdollisuuksia analysoida narratiiveja ja selvittämällä muistoja diskursiivisena ilmiönä. Sitten kerromme itse tutkimuksesta: sen tavoitteista, aineiston keruusta ja työstöstä sekä tuloksista eli tunnistetuista tulkintarepertuaareista, joita havainnollistetaan aina yhden tai kahden esimerkin yksityiskohtaisella analyysillä. Päätämme artikkelin arvioimalla tuloksia kriittisesti ja pohtimalla tutkimuksen antia kirjoittajille ja alan ammattilaisille eli kieltenopettajille.fi
dc.format.extent122
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofAmmatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri = Professional communication, education and culture
dc.relation.ispartofseriesSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinlavk/article/view/60023
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertulkintarepertoaarit
dc.subject.otheryliopisto-opiskelijat
dc.subject.otherenglannin opettajat
dc.subject.otherremembering
dc.subject.otherlife stories
dc.subject.otherinterpretative repertoires
dc.subject.otheruniversity students
dc.subject.otherEFL teachers
dc.titleSeitsemän tapaa muistella opettajia
dc.typeconference paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406064354
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-951-9388-56-4
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange87-104
dc.relation.issn0781-0318
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationconferenceObject
dc.subject.ysomuistot
dc.subject.ysoomaelämäkerrallisuus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysodiskurssintutkimus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13859
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16155
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15028
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21078
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationAineisto kerättiin osana projektia Noviisista ekspertiksi (From Novice to Expert).
dc.type.okmA4


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright