dc.contributor.author | Keski-Heiska, Anna-Mari | |
dc.contributor.author | Kalaja, Paula | |
dc.contributor.editor | Garant, Mikel | |
dc.contributor.editor | Kinnunen, Mirja | |
dc.date.accessioned | 2024-06-06T07:27:37Z | |
dc.date.available | 2024-06-06T07:27:37Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Keski-Heiska, A.-M., & Kalaja, P. (2010). Seitsemän tapaa muistella opettajia. In M. Garant, & M. Kinnunen (Eds.), <i>Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri = Professional communication, education and culture</i> (pp. 87-104). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 68. <a href="https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023" target="_blank">https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_19925554 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95594 | |
dc.description.abstract | This study has been conducted as part of a research project entitled From Novice to Expert, and it is about teacher memories viewed from fresh starting points – as discursively constructed. Consequently, memories are considered a type of written or spoken texts (or extracts) that may vary from one context to another, as reflected in the linguistic and rhetorical choices made by those doing the remembering, and that may be used to serve a number of purposes. More specifically, the study to be reported on is an account of memories of former teachers of English as a Foreign Language, and the remembering was done in autobiographies of learning the language written by first-year university students. In their remembering, the students resorted to a total of seven interpretative repertoires, and, interestingly, the teacher was compared and contrasted with the learner within each repertoire, with the parties as a rule taking on complementary roles. | en |
dc.description.abstract | On elämäntilanteita, joissa tulemme muistelleeksi vanhoja opettajiamme – joskus hyvällä ja joskus pahalla. Samoin aivan arkipäivän tilanteissa myönteisesti tai kielteisesti koetut koulu-ajat saattavat nousta puheenaiheeksi. Tässä artikkelissa raportoimme tutkimuksesta, jossa yliopisto-opiskelijoiden muistoja entisistä opettajistaan analysoitiin uusista lähtökohdista: diskursiivisesti. Muistelijat olivat yliopisto-opiskelijoita, muisteltavat heidän kouluaikaisia englannin kielen opettajiaan, ja muistelu tapahtui tällä kertaa osana heidän kirjoittamiaan omaelämäkertoja. Alkuun taustoitamme tutkimuksen sijoittamalla sen tutkimuskenttään, pohtimalla mahdollisuuksia analysoida narratiiveja ja selvittämällä muistoja diskursiivisena ilmiönä. Sitten kerromme itse tutkimuksesta: sen tavoitteista, aineiston keruusta ja työstöstä sekä tuloksista eli tunnistetuista tulkintarepertuaareista, joita havainnollistetaan aina yhden tai kahden esimerkin yksityiskohtaisella analyysillä. Päätämme artikkelin arvioimalla tuloksia kriittisesti ja pohtimalla tutkimuksen antia kirjoittajille ja alan ammattilaisille eli kieltenopettajille. | fi |
dc.format.extent | 122 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.relation.ispartof | Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri = Professional communication, education and culture | |
dc.relation.ispartofseries | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | tulkintarepertoaarit | |
dc.subject.other | yliopisto-opiskelijat | |
dc.subject.other | englannin opettajat | |
dc.subject.other | remembering | |
dc.subject.other | life stories | |
dc.subject.other | interpretative repertoires | |
dc.subject.other | university students | |
dc.subject.other | EFL teachers | |
dc.title | Seitsemän tapaa muistella opettajia | |
dc.type | conference paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406064354 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-56-4 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 87-104 | |
dc.relation.issn | 0781-0318 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | conferenceObject | |
dc.subject.yso | muistot | |
dc.subject.yso | omaelämäkerrallisuus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | diskurssintutkimus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13859 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16155 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15028 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21078 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | Aineisto kerättiin osana projektia Noviisista ekspertiksi (From Novice to Expert). | |
dc.type.okm | A4 | |