Seitsemän tapaa muistella opettajia
Keski-Heiska, A.-M., & Kalaja, P. (2010). Seitsemän tapaa muistella opettajia. In M. Garant, & M. Kinnunen (Eds.), Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri = Professional communication, education and culture (pp. 87-104). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 68. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023
Date
2010Copyright
© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This study has been conducted as part of a research project entitled From Novice to Expert, and it is about teacher memories viewed from fresh starting points – as discursively constructed. Consequently, memories are considered a type of written or spoken texts (or extracts) that may vary from one context to another, as reflected in the linguistic and rhetorical choices made by those doing the remembering, and that may be used to serve a number of purposes. More specifically, the study to be reported on is an account of memories of former teachers of English as a Foreign Language, and the remembering was done in autobiographies of learning the language written by first-year university students. In their remembering, the students resorted to a total of seven interpretative repertoires, and, interestingly, the teacher was compared and contrasted with the learner within each repertoire, with the parties as a rule taking on complementary roles. On elämäntilanteita, joissa tulemme muistelleeksi vanhoja opettajiamme – joskus hyvällä ja joskus pahalla. Samoin aivan arkipäivän tilanteissa myönteisesti tai kielteisesti koetut koulu-ajat saattavat nousta puheenaiheeksi. Tässä artikkelissa raportoimme tutkimuksesta, jossa yliopisto-opiskelijoiden muistoja entisistä opettajistaan analysoitiin uusista lähtökohdista: diskursiivisesti. Muistelijat olivat yliopisto-opiskelijoita, muisteltavat heidän kouluaikaisia englannin kielen opettajiaan, ja muistelu tapahtui tällä kertaa osana heidän kirjoittamiaan omaelämäkertoja. Alkuun taustoitamme tutkimuksen sijoittamalla sen tutkimuskenttään, pohtimalla mahdollisuuksia analysoida narratiiveja ja selvittämällä muistoja diskursiivisena ilmiönä. Sitten kerromme itse tutkimuksesta: sen tavoitteista, aineiston keruusta ja työstöstä sekä tuloksista eli tunnistetuista tulkintarepertuaareista, joita havainnollistetaan aina yhden tai kahden esimerkin yksityiskohtaisella analyysillä. Päätämme artikkelin arvioimalla tuloksia kriittisesti ja pohtimalla tutkimuksen antia kirjoittajille ja alan ammattilaisille eli kieltenopettajille.
...
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-56-4Is part of publication
Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri = Professional communication, education and cultureISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60023Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19925554
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Aineisto kerättiin osana projektia Noviisista ekspertiksi (From Novice to Expert).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
Vesterinen, Stiina (2016)Englannin kieli on saavuttanut ennennäkemättömän aseman kansainvälisenä lingua francana, jota käyttävät sujuvasti niin natiivi- kuin ei-natiivipuhujatkin. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee ei-natiivien valtaisa määrä, ... -
University students’ interpretations of study-related peer sociality
Kosonen, Toni; Mäkinen, Marita; Annala, Johanna; Penttinen, Leena (Routledge, 2023)This article explores university students’ interpretations of peer sociality in the context of academic studies. The study draws on thematic interviews with Finnish students (n = 28) representing two sets of study fields ... -
University students’ perceptions of the effectiveness of a course in communication confidence : a qualitative study
Gerlander, Maija; Alanne, Anne (University of Jyväskylä, 2024)A university pedagogy that emphasises students’ agency and collaborative learning highlights the importance of active participation and interaction, including oral assessment. Students high in oral communication apprehension ... -
English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study
Keski-Heiska, Anna-Mari (2009) -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ...