Native and non-native teachers of English according to their students : Finnish university students' point of view
Englannin kieli on saavuttanut ennennäkemättömän aseman kansainvälisenä lingua francana, jota käyttävät sujuvasti niin natiivi- kuin ei-natiivipuhujatkin. Poikkeuksellisen tilanteesta tekee ei-natiivien valtaisa määrä, sillä uusimpien arvioiden mukaan ei-natiivipuhujia on yli puolet enemmän kuin natiivipuhujia (Statista 2015). Perinteisesti kielen natiivipuhujia onkin pidetty ainoina oikeutettuina päätöksentekijöinä oman kielensä suhteen, mutta englannin kielen ei-natiivipuhujat ovat alkaneet saavuttaa tasa-arvoista asemaa natiivipuhujiin nähden. Englannin kieltä myös opiskellaan ja opetetaan ympäri maailmaa. Opiskelijoina ja opettajina ovat sekä kielen natiivi- että ei-natiivipuhujat. Opettajina natiivipuhujia on maailmanlaajuisesti suosittu vahvan kielitaitonsa takia. Suomessa englannin kielen ei-natiiviopettajat ovat kuitenkin aina olleet poikkeuksellisesti itsestäänselvyys. Opettajien äidinkielen vaikutusta opetukseen ei ole kovin laajasti tutkittu, mutta vielä vähemmän huomiota on kerännyt englannin opiskelijoiden näkökulma aiheeseen.
Tutkimuksen päätavoitteena oli tarkastella suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä ja käsityksiä natiivi- ja ei-natiiviopettajista. Lisäksi mielenkiinnon kohteita olivat opiskelijoiden käsitykset opettajien vahvuuksista ja heikkouksista sekä opiskelijoiden opettajamieltymykset. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui suomalaiset englannin yliopisto-opiskelijat, sillä heillä olisi varmasti todellisia kokemuksia molemmista opettajaryhmistä. Tutkimuksen aineisto koostui 51 vastauksesta sähköiseen kyselyyn. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kustannustehokas sähköinen kysely, joka mahdollisti useiden kymmenien vastaajien tavoittamisen helposti. Kyselytutkimuksella hankittu aineisto analysoitiin laadullisen ja määrällisen sisältöanalyysin keinoin.
Tulokset osoittivat, että suomalaisopiskelijat pitivät opettajan ammattitaitoa paljon tärkeämpänä kuin hänen äidinkieltään. Sekä natiivi- että ei-natiivipuhujat voivat olla hyviä opettajia, sillä äidinkieltä olennaisempia tekijöitä olivat pedagogiset taidot, opiskelijoiden motivointi, ystävällinen asenne ja into englannin kieleen sekä kielenopetukseen. Opiskelijat myös raportoivat, että heillä on pääasiassa positiivisia kokemuksia molemmista opettajaryhmistä. Natiiviopettajien vahvuuksia olivat kulttuuritietous, autenttinen kielitaito ja luonteva ääntäminen, kun taas ei-natiivopettajilla oli puutteita juuri näissä taidoissa. Natiiviopettajien heikkouksiksi puolestaan käsitettiin kielitaidottomuus opiskelijoiden äidinkielessä sekä puutteet pedagogisissa taidoissa tai kielen oppimisprosessin ymmärryksessä, kun taas ei-natiiviopettajien henkilökohtaisia kokemuksia englannin oppimisesta, pedagogisia taitoja sekä osaamista opiskelijoiden äidinkielessä arvostettiin. Tulokset ehdottomasti vahvistavat opettajaryhmien tasa-arvoisuutta sekä voimaannuttavat ja kannustavat ei-natiiviopettajia. Pienen otoksen vuoksi tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä, joten laajempia jatkotutkimuksia eri tutkimus- ja analyysimenetelmiä käyttäen tarvitaan. Natiiviopettajien hyödyt vasta aloitteleville englannin opiskelijoille tai natiivi- ja ei-natiivien yhteisopetuksen mahdolliset hyödyt ja haitat voisivat olla mielenkiintoisia kohteita jatkotutkimukselle.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“If I begin in Finnish and receive an answer in English, I will not be using Finnish again” : language choice and translanguaging between Finnish-speaking students and lecturers of English
Marttila, Heidi (2019)Kielentäminen (translanguaging) on käsite, joka on viime vuosikymmenenä noussut kielenvaihtelun (code-switching) käsitteen rinnalle antamaan monipuolisemman kuvan siitä, miten postmodernissa maailmassa hyödynnetään omaa ... -
“I don’t have any idea of what I should know in working life” : the role of English in the profession of a classroom teacher and how teacher training prepares students for working life
Kuitunen, Minttumaari (2020)Englannin kielellä on Suomessa merkittävä asema yhtenä käytetyimmistä vieraista kielistä ja sitä voisikin siis epävirallisesti kutsua kolmanneksi viralliseksi kieleksi. Lisäksi englanti on vahvasti esillä koulutusjärjestelmässä ... -
English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study
Keski-Heiska, Anna-Mari (2009) -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
Demotivation to learn English among university students in Finland
Amemori, Marika (2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.