dc.contributor.author | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Saario, Johanna | |
dc.contributor.author | Huhta, Ari | |
dc.contributor.author | Keränen, Anna | |
dc.contributor.author | Luukka, Minna-Riitta | |
dc.contributor.author | Pöyhönen, Sari | |
dc.contributor.author | Taalas, Peppi | |
dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.editor | Garant, Mikel | |
dc.contributor.editor | Helin, Irmeli | |
dc.contributor.editor | Yli-Jokipii, Hilkka | |
dc.date.accessioned | 2024-06-06T07:26:18Z | |
dc.date.available | 2024-06-06T07:26:18Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Kauppinen, M., Saario, J., Huhta, A., Keränen, A., Luukka, M.-R., Pöyhönen, S., Taalas, P., & Tarnanen, M. (2008). Kielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina. In M. Garant, I. Helin, & H. Yli-Jokipii (Eds.), <i>Kieli ja globalisaatio</i> (pp. 201-234). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 66. <a href="https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991" target="_blank">https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_18191183 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_32715 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95593 | |
dc.description.abstract | In this article we explore the types of language and textual worlds that school language study books represent, and socialize 9th grade pupils into. In our analysis we concentrate on the most frequently used study books in mother tongue and foreign language teaching in the Finnish 9th grade. The results indicate that the textual repertoire of the study books is very much school-oriented and barely includes any aspects of the globalized and multimodal free time of the pupils. There are some media texts available in the study books but these are mainly newspaper texts in a modified format. New media texts are almost completely nonexistent; also the texts produced by the pupils are not commonly used to supplement the study book repertoire. The study books for both mother tongue and foreign languages are based on a view of language as a set of segregated skills. In the world outside school, however, language and language use tend to be functional, situational and dynamic. | en |
dc.description.abstract | Tarjoaako suomalainen koulu, erityisesti äidinkielen ja vieraiden kielten opetus, oppilaalle mahdollisuuksia sosiaalistua tekstikäytänteisiin, joiden avulla hän pystyy oppimaan tietoja ja taitoja selviytyäkseen monimuotoistuvissa teksti- ja mediaympäristöissä? Millaisten tekstien parissa koulussa työskennellään, ja millaisiin tekstikäytänteisiin kielten opetus oppilaita valmentaa? Millaiset ovat oppilaiden vapaa-ajan tekstikäytänteet ja -maisemat, ja kohtaavatko koulun ja arjen käytänteet? Muun muassa näihin kysymyksiin etsimme vastausta Suomen Akatemian rahoittamassa Muuttuvat teksti- ja mediamaisemat (ToLP) -hankkeessa, johon tämä artikkeli liittyy. Hankkeessa toteutettiin keväällä 2006 laaja kyselytutkimus, johon osallistui noin 1700 perusasteen 9. luokan oppilasta 102 koulusta ja noin 740 äidinkielen ja kirjallisuuden ja vieraiden kielten opettajaa. Kyselyssä selvitettiin muun muassa eri oppimateriaalien asemaa ja merkitystä opetuksessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajista lähes 93 prosenttia ja vieraiden kielten opettajista lähes 98 prosenttia mainitsi oppikirjan tärkeimmäksi oppimateriaaliksi. Koska oppikirja näyttäisi tutkimuksen mukaan olevan tärkein ikkuna kieleen ja tekstikäytänteisiin, tarkastelemme tässä artikkelissa, millaiseen kieli- ja tekstimaailmaan 9. luokan oppilaille suunnatut äidinkielen ja vieraiden kielten oppikirjat oppilaita sosiaalistavat ja millaiseen toimintaan ne tekstien kanssa ohjaavat. | fi |
dc.format.extent | 380 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.relation.ispartof | Kieli ja globalisaatio | |
dc.relation.ispartofseries | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | literacy practices | |
dc.subject.other | socialization | |
dc.subject.other | study books | |
dc.title | Kielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406064353 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-54-0 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 201-234 | |
dc.relation.issn | 0781-0318 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | sosialisaatio | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28850 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21292 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10957 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30184 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22257 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p159 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | Suomen Akatemian rahoittama Muuttuvat teksti- ja mediamaisemat (ToLP) -hanke | |
dc.type.okm | A3 | |