Show simple item record

dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorSaario, Johanna
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.authorKeränen, Anna
dc.contributor.authorLuukka, Minna-Riitta
dc.contributor.authorPöyhönen, Sari
dc.contributor.authorTaalas, Peppi
dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.contributor.editorGarant, Mikel
dc.contributor.editorHelin, Irmeli
dc.contributor.editorYli-Jokipii, Hilkka
dc.date.accessioned2024-06-06T07:26:18Z
dc.date.available2024-06-06T07:26:18Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationKauppinen, M., Saario, J., Huhta, A., Keränen, A., Luukka, M.-R., Pöyhönen, S., Taalas, P., & Tarnanen, M. (2008). Kielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina. In M. Garant, I. Helin, & H. Yli-Jokipii (Eds.), <i>Kieli ja globalisaatio</i> (pp. 201-234). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 66. <a href="https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991" target="_blank">https://journal.fi/afinlavk/article/view/59991</a>
dc.identifier.otherCONVID_18191183
dc.identifier.otherTUTKAID_32715
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95593
dc.description.abstractIn this article we explore the types of language and textual worlds that school language study books represent, and socialize 9th grade pupils into. In our analysis we concentrate on the most frequently used study books in mother tongue and foreign language teaching in the Finnish 9th grade. The results indicate that the textual repertoire of the study books is very much school-oriented and barely includes any aspects of the globalized and multimodal free time of the pupils. There are some media texts available in the study books but these are mainly newspaper texts in a modified format. New media texts are almost completely nonexistent; also the texts produced by the pupils are not commonly used to supplement the study book repertoire. The study books for both mother tongue and foreign languages are based on a view of language as a set of segregated skills. In the world outside school, however, language and language use tend to be functional, situational and dynamic.en
dc.description.abstractTarjoaako suomalainen koulu, erityisesti äidinkielen ja vieraiden kielten opetus, oppilaalle mahdollisuuksia sosiaalistua tekstikäytänteisiin, joiden avulla hän pystyy oppimaan tietoja ja taitoja selviytyäkseen monimuotoistuvissa teksti- ja mediaympäristöissä? Millaisten tekstien parissa koulussa työskennellään, ja millaisiin tekstikäytänteisiin kielten opetus oppilaita valmentaa? Millaiset ovat oppilaiden vapaa-ajan tekstikäytänteet ja -maisemat, ja kohtaavatko koulun ja arjen käytänteet? Muun muassa näihin kysymyksiin etsimme vastausta Suomen Akatemian rahoittamassa Muuttuvat teksti- ja mediamaisemat (ToLP) -hankkeessa, johon tämä artikkeli liittyy. Hankkeessa toteutettiin keväällä 2006 laaja kyselytutkimus, johon osallistui noin 1700 perusasteen 9. luokan oppilasta 102 koulusta ja noin 740 äidinkielen ja kirjallisuuden ja vieraiden kielten opettajaa. Kyselyssä selvitettiin muun muassa eri oppimateriaalien asemaa ja merkitystä opetuksessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajista lähes 93 prosenttia ja vieraiden kielten opettajista lähes 98 prosenttia mainitsi oppikirjan tärkeimmäksi oppimateriaaliksi. Koska oppikirja näyttäisi tutkimuksen mukaan olevan tärkein ikkuna kieleen ja tekstikäytänteisiin, tarkastelemme tässä artikkelissa, millaiseen kieli- ja tekstimaailmaan 9. luokan oppilaille suunnatut äidinkielen ja vieraiden kielten oppikirjat oppilaita sosiaalistavat ja millaiseen toimintaan ne tekstien kanssa ohjaavat.fi
dc.format.extent380
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofKieli ja globalisaatio
dc.relation.ispartofseriesSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinlavk/article/view/59991
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherliteracy practices
dc.subject.othersocialization
dc.subject.otherstudy books
dc.titleKielten oppikirjat tekstimaailmaan ja -toimintaan sosiaalistajina
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406064353
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-54-0
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange201-234
dc.relation.issn0781-0318
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysososialisaatio
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysooppikirjat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28850
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21292
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10957
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p159
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationSuomen Akatemian rahoittama Muuttuvat teksti- ja mediamaisemat (ToLP) -hanke
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright