dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Erkkilä, Marja | |
dc.contributor.author | Jäppinen, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2024-06-06T07:25:59Z | |
dc.date.available | 2024-06-06T07:25:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95592 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja
alkuopetuksesta sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman joustavan esi-ja alkuopetuksen hankkeen vaikutuksista opettajien käsityksiin. Vuoden 2019
hallitusohjelmassa joustava esi- ja alkuopetus nostettiin yhdeksi kehittämishankkeeksi, johon kunnat saivat hakea hankerahaa. Hankkeen tavoitteena on kehittää
yhteistyötä sekä joustavaa siirtymää esi- ja alkuopetuksen välillä. Käsitteenä
joustava esi- ja alkuopetus ymmärretään monella tavalla ja arkipuheessa se sekoittuu esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyöhön.
Tutkimuksessa sovellettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla teemahaastatteluilla haastattelemalla kuutta opettajaa
kolmesta eri kunnasta, jotka olivat saaneet hankerahaa joustavan esi- ja alkuopetuksen kehittämiseen. Haastateltavien vastaukset analysoitiin fenomenografisesti ryhmitellen ne ala- ja yläkategorioihin.
Tulosavaruudet muodostuivat joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamistavoista, sen merkityksestä opettajille, oppilaille ja huoltajille sekä oppilaiden
ryhmittelyistä, opettajien yhteistyöstä ja joustavista siirtymistä. Tutkimuksen perusteella opettajat pitivät joustavaa esi- ja alkuopetusta merkityksellisenä niin
omassa työssään kuin lapsillekin ja olivat innostuneita jatkamaan sen toteutusta
myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Tutkimus toi esiin, että joustava esi- ja alkuopetus madaltaa opettajien käsitysten mukaan lasten kynnystä esiopetuksesta kouluun. Se mahdollistaa myös
toiminnallisempaa opetusta ja helpottaa eriyttämistä ja oppilaiden oman tasoisen
oppimisen tukemista. Joustava esi- ja alkuopetus lisää opettajien välistä yhteistyötä, jos sille varataan aikaa ja opettajilla on aito kiinnostus kehittää sitä. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | joustava esi- ja alkuopetus | |
dc.subject.other | esi- ja alkuopetuksen yhteistyö | |
dc.subject.other | toiminnallisuus | |
dc.title | Opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406064352 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | joustavuus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |