Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorErkkilä, Marja
dc.contributor.authorJäppinen, Riikka
dc.date.accessioned2024-06-06T07:25:59Z
dc.date.available2024-06-06T07:25:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95592
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman joustavan esi-ja alkuopetuksen hankkeen vaikutuksista opettajien käsityksiin. Vuoden 2019 hallitusohjelmassa joustava esi- ja alkuopetus nostettiin yhdeksi kehittämishankkeeksi, johon kunnat saivat hakea hankerahaa. Hankkeen tavoitteena on kehittää yhteistyötä sekä joustavaa siirtymää esi- ja alkuopetuksen välillä. Käsitteenä joustava esi- ja alkuopetus ymmärretään monella tavalla ja arkipuheessa se sekoittuu esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyöhön. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla teemahaastatteluilla haastattelemalla kuutta opettajaa kolmesta eri kunnasta, jotka olivat saaneet hankerahaa joustavan esi- ja alkuopetuksen kehittämiseen. Haastateltavien vastaukset analysoitiin fenomenografisesti ryhmitellen ne ala- ja yläkategorioihin. Tulosavaruudet muodostuivat joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamistavoista, sen merkityksestä opettajille, oppilaille ja huoltajille sekä oppilaiden ryhmittelyistä, opettajien yhteistyöstä ja joustavista siirtymistä. Tutkimuksen perusteella opettajat pitivät joustavaa esi- ja alkuopetusta merkityksellisenä niin omassa työssään kuin lapsillekin ja olivat innostuneita jatkamaan sen toteutusta myös hankkeen päättymisen jälkeen. Tutkimus toi esiin, että joustava esi- ja alkuopetus madaltaa opettajien käsitysten mukaan lasten kynnystä esiopetuksesta kouluun. Se mahdollistaa myös toiminnallisempaa opetusta ja helpottaa eriyttämistä ja oppilaiden oman tasoisen oppimisen tukemista. Joustava esi- ja alkuopetus lisää opettajien välistä yhteistyötä, jos sille varataan aikaa ja opettajilla on aito kiinnostus kehittää sitä.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherjoustava esi- ja alkuopetus
dc.subject.otheresi- ja alkuopetuksen yhteistyö
dc.subject.othertoiminnallisuus
dc.titleOpettajien käsityksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406064352
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysojoustavuus
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright