" Se on sellaista tasapainoilua" : Kalevalan koulun opettajien käsityksiä vuosiluokkiin sitomatomasta esi- ja alkuopetuksesta.
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää opettajien käsityksiä vuosiluokkiin sitomatonta opetusta tukevan toimintamallin pedagogiikasta. Tutkimuksen kohteena on Kuopiossa toteutetun vuosiluokkiin sitomatonta opetusta tukevan toimintamallin pedagogiikka sekä työn edellyttämät opetusjärjestelyt. Tutkimukseni edustaa laadullista tutkimusta. Selvitin fenomenografisella tutkimusmenetelmällä toimintamallia toteuttavien opettajien käsityksiä vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen haasteista ja mahdollisuuksista.
Tutkimuksen teoriaosuus on aineistolähtöinen ja siinä painottuu inklusiivisen koulun näkökulma sekä vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen lähtökohdat ja taustat. Tutkimusaineisto muodostuu yhden kuopiolaisen koulun opettajien, rehtorin ja sekä hankekoordinaattorin teemahaastatteluista. Haastatteluaineiston koodaukseen käytin Atlas.ti -ohjelmaa, jonka avulla muodostin aineistosta käsityskategorioita. Näistä muodostui yhteensä viisi kuvauskategoriaa. Nämä kategoriat ovat vuosiluokkiin sitomaton opetus ja inkluusio, opetussuunnitelman (2014) mukainen opetus, haasteet, opetusjärjestelyt ja oppilaan rooli.
Tutkimus osoitti, että toimintamallin opetusjärjestelyt tukevat yksilöllistä oppimis-ta ja mahdollistavat vertaisoppimisen. Toimintamallissa ongelmallisena koettiin hallinnolliset haasteet. Tuloksista voidaan päätellä toimintamallin edesauttavan oppilaan aktiivisen roolin ja oppimisen tuen toteutumista. Toimintamalli edellyttää opettajan osaamista ja ryhmätyötaitoja, haasteet liittyvät enemmän hallinnollisiin seikkoihin kuin toimintamallin opetusjärjestelyihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pienten lasten koulun haasteet : kohti uuden esi- ja alkuopetustoiminnan muotoa
Hautaniemi, Marika (2007) -
Oppimisen ja opettamisen kokemuksia vuosiluokkiin sitomattomassa esi- ja alkuopetuksessa
Raitila, Anna-Maija; Lassila, Johanna (2013) -
Opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta
Erkkilä, Marja; Jäppinen, Riikka (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman joustavan esi-ja alkuopetuksen hankkeen vaikutuksista opettajien käsityksiin. ... -
Päiväkodista kouluun : esiopettajien ja alkuopettajien käsityksiä esiopetuksesta ja alkuopetuksesta Kokkolassa
Forss-Pennanen, Pirjo (1990)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.