Opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja alkuopetuksesta
Päivämäärä
2024Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä joustavasta esi- ja
alkuopetuksesta sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman joustavan esi-ja alkuopetuksen hankkeen vaikutuksista opettajien käsityksiin. Vuoden 2019
hallitusohjelmassa joustava esi- ja alkuopetus nostettiin yhdeksi kehittämishankkeeksi, johon kunnat saivat hakea hankerahaa. Hankkeen tavoitteena on kehittää
yhteistyötä sekä joustavaa siirtymää esi- ja alkuopetuksen välillä. Käsitteenä
joustava esi- ja alkuopetus ymmärretään monella tavalla ja arkipuheessa se sekoittuu esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyöhön.
Tutkimuksessa sovellettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin avoimilla teemahaastatteluilla haastattelemalla kuutta opettajaa
kolmesta eri kunnasta, jotka olivat saaneet hankerahaa joustavan esi- ja alkuopetuksen kehittämiseen. Haastateltavien vastaukset analysoitiin fenomenografisesti ryhmitellen ne ala- ja yläkategorioihin.
Tulosavaruudet muodostuivat joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamistavoista, sen merkityksestä opettajille, oppilaille ja huoltajille sekä oppilaiden
ryhmittelyistä, opettajien yhteistyöstä ja joustavista siirtymistä. Tutkimuksen perusteella opettajat pitivät joustavaa esi- ja alkuopetusta merkityksellisenä niin
omassa työssään kuin lapsillekin ja olivat innostuneita jatkamaan sen toteutusta
myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Tutkimus toi esiin, että joustava esi- ja alkuopetus madaltaa opettajien käsitysten mukaan lasten kynnystä esiopetuksesta kouluun. Se mahdollistaa myös
toiminnallisempaa opetusta ja helpottaa eriyttämistä ja oppilaiden oman tasoisen
oppimisen tukemista. Joustava esi- ja alkuopetus lisää opettajien välistä yhteistyötä, jos sille varataan aikaa ja opettajilla on aito kiinnostus kehittää sitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29520]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä ajattelen niitä lasten onnistumisen kokemuksia" : opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisessa omassa työssään
Laitinen, Mari (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta osana omaa työtään. Tutkimus on toteutettu pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimukseen ... -
Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Kiikka, Heidi (2024)Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön ... -
Opettajien käsityksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä
Torppala, Anu (2017) -
" Se on sellaista tasapainoilua" : Kalevalan koulun opettajien käsityksiä vuosiluokkiin sitomatomasta esi- ja alkuopetuksesta.
Tegelman, Tuuli (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää opettajien käsityksiä vuosiluokkiin sitomatonta opetusta tukevan toimintamallin pedagogiikasta. Tutkimuksen kohteena on Kuopiossa toteutetun vuosiluokkiin sitomatonta opetusta tukevan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.