Show simple item record

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorYlänen, Moona
dc.date.accessioned2024-06-05T09:05:49Z
dc.date.available2024-06-05T09:05:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95536
dc.description.abstractTässä työssä tarkasteltiin pystyvyysuskomusten yhteyttä sekä työhyvinvointia kuvaavaan positiiviseen muuttujaan työn imuun, että negatiiviseen muuttujaan työperäiseen stressiin. Koin aiheen kiinnostavaksi, koska pystyvyysuskomukset ovat sellaisia, joihin pystytään vaikuttamaan, eivätkä ne ole pysyviä koko työuran ajan (Tschannen-Moran ym. 1998). Lisäksi selvitän taustatekijöiden vaikutusta eli kuinka luokanopettajan työuran pituus, ikä tai sukupuoli ovat yhteyksissä pystyvyysuskomuksiin. Tutkimuksessa käytetty aineisto oli osa laajempaa TESSI- tutkimushanketta (Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom). Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti Webropol kyselyohjelmalla keväällä 2022, jolloin vastaajina oli 479 luokanopettajaa Aineiston analyysi suoritettiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelmistolla. Analyysissä hyödynnettiin eksploratiivista faktorianalyysiä, Spearmanin korrelaatiokerrointa sekä regressioanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että mitä enemmän luokanopettajat kokivat pystyvänsä ohjata oppilaita sekä organisoida oppimista ja luokan toimintaa, sitä enemmän he kokivat työn imua. Koettu pystyvyys oppilaiden tukemisessa oli yhteydessä korkeampaan työperäiseen stressiin, kun taas opetuksen organi-soinnin pystyvyysuskomukset olivat yhteydessä vähäisempään stressiin. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että luokanopettajan opetuksen organisointiin liittyvät pystyvyysuskomukset korreloivat positiivisesti hänen työkokemuksensa ja ikänsä kanssa.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun ja työperäiseen stressiin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054295
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyön imu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright