Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKetonen, Laura
dc.contributor.authorHaapasaari, Juuso
dc.date.accessioned2024-06-05T09:02:34Z
dc.date.available2024-06-05T09:02:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95534
dc.description.abstractArvioinnin tulisi olla kouluissa läpinäkyvää ja oppilaiden pitäisi tietää miten heitä arvioidaan, ja mistä heidän saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, että oppilaat eivät tunne liikunnan arviointikriteerejä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaiset oppilaat tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita. Aihetta selvitettiin kolmella tutkimuskysymyksellä: 1. Minkälaisia käsityksiä oppilailla on liikunnan arvosanaan vaikuttavista kohteista? 2. Minkälaisia ryhmiä oppilaiden vastauksista löytyy? 3. Miten sukupuoli ja koulu selittävät oppilaiden käsityksiä arvosanan muodostumisen perusteista? Aineisto koostui 440 Jyväskylän viidesluokkalaisen vastauksesta Webropol-kyselyyn, joka kerättiin keväällä 2024. Aineiston kuvailussa hyödynnettiin keskiarvovertailuja, eksploratiivista faktorianalyysia ja Kurskalin-Wallisin testiä. Tulokset osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kriteereitä. Oppilaiden vastauksista muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä ryhmää, jotka nimettiin: työskentelytaidot, fyysinen toimintakyky, piilo-opetussuunnitelma ja musiikkiliikunta ja voimistelu. Yksittäisten koulujen sekä tyttöjen ja poikien välillä todettiin tilastollisesti merkitseviä eroja vastausten suhteen. Tulokset poikkesivat aikaisemmasta tutkimustiedosta ja osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kohteita Jyväskylässä ja liikunnan arviointi on Jyväskylän kouluissa tasapuolista ja yhdenvertaista.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherviidesluokkalaiset
dc.subject.othersummatiivinen arviointi
dc.titleMiten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054293
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright