Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat.
Tutkimuksen aineistona olivat Vantaan neljänkymmenenkahden peruskoulun koulukohtaiset opetussuunnitelma, joiden pohjana on Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Analysoin aineistoa laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena syntyi viisi teemaa, jotka määrittelevät käyttäytymisen ihanneoppilasta: hyvät tavat, vuorovaikutustaidot, oppilaana olemisen taidot ja ympäristöstä huolehtiminen sekä sääntöjen noudattaminen. Käyttäytymisen ihanneoppilas on omaksunut koulunsa käyttäytymistavoitteet ja hallitsee tilannetietoisen käyttäytymisen. Tutkimuksessa selvisi, että Vantaan koulujen välillä on isoja eroja käyttäytymisen tavoitteiden painotuksissa, kriteereissä ja kasvatusajattelussa.
Tutkimuksessa löytyi kuitenkin kaikille kouluille yhteinen kasvatusajatus, jonka päämääränä on opettaa oppilaalle hyviä tapoja, asiallista kielenkäyttöä ja kykyä ottaa vastuu itsestään ja toiminnastaan. Vantaalaisten koulujen käyttäytymisen ihanneoppilaan malli osoittautui laajaksi ja epäyhtenäiseksi. Tähän liittyen tuon tutkimuksessa esille käyttäytymisen arvioinnin hajanaisuuden ja käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin epärealistisuuden.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä
Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005) -
Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska
Sorajoki, Elisa (2020)Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ... -
Opettajien kokemuksia digitaalisista työkaluista arvioinnin apuna
Tyrväinen, Tytti (2018)Arviointia on tutkittu jo vuosikymmenten ajan. Tuoreena tutkimusaiheena 2000-luvulle tultaessa on ollut digitalisaation vaikutus arviointiin. Nykyisin arviointi on erottamaton osa koulun arkea. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Todistus arvioinnin tehtävien toteuttajana : oppilaiden ja opettajien ajatuksia nykyisistä todistuspohjista, niiden merkityksestä ja merkintätavoista
Lamminpelto, Riina; Saarinen, Johanna (2013)