Miten viidesluokkalaiset tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita
Arvioinnin tulisi olla kouluissa läpinäkyvää ja oppilaiden pitäisi tietää miten heitä arvioidaan, ja mistä heidän saamansa arvosanat koostuvat. Liikunnan aihepiirin tutkimukset kertovat, että oppilaat eivät tunne liikunnan arviointikriteerejä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaiset oppilaat tuntevat liikunnan arvioinnin kohteita.
Aihetta selvitettiin kolmella tutkimuskysymyksellä: 1. Minkälaisia käsityksiä oppilailla on liikunnan arvosanaan vaikuttavista kohteista? 2. Minkälaisia ryhmiä oppilaiden vastauksista löytyy? 3. Miten sukupuoli ja koulu selittävät oppilaiden käsityksiä arvosanan muodostumisen perusteista? Aineisto koostui 440 Jyväskylän viidesluokkalaisen vastauksesta Webropol-kyselyyn, joka kerättiin keväällä 2024. Aineiston kuvailussa hyödynnettiin keskiarvovertailuja, eksploratiivista faktorianalyysia ja Kurskalin-Wallisin testiä. Tulokset osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kriteereitä. Oppilaiden vastauksista muodostui eksploratiivisen faktorianalyysin avulla neljä ryhmää, jotka nimettiin: työskentelytaidot, fyysinen toimintakyky, piilo-opetussuunnitelma ja musiikkiliikunta ja voimistelu. Yksittäisten koulujen sekä tyttöjen ja poikien välillä todettiin tilastollisesti merkitseviä eroja vastausten suhteen. Tulokset poikkesivat aikaisemmasta tutkimustiedosta ja osoittivat, että oppilaat tuntevat opetussuunnitelman mukaisia liikunnan arvioinnin kohteita Jyväskylässä ja liikunnan arviointi on Jyväskylän kouluissa tasapuolista ja yhdenvertaista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ... -
Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
Kuronen, Susanna (2018)Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. Tutkimuksen ... -
Liikunnan päättöarvioinnin kriteerit
Sääkslahti, Arja; Koponen, Jouni; Pietilä, Matti (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2021) -
Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Kinnunen, Janne (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.