dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Kolehmainen, Valtter | |
dc.date.accessioned | 2024-06-05T06:25:34Z | |
dc.date.available | 2024-06-05T06:25:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95522 | |
dc.description.abstract | Aktiivisella omaehtoisella kirjallisuuden lukemisella on todettu olevan paljon myönteisiä vaikutuksia elinikäisen kielenoppimisen sekä luetunymmärtämisen kannalta (Leino et al. 2017). Hyödyistään huolimatta nuorten lukuinto kirjallisuutta kohtaan on hiipunut viime vuosien sisällä (Hanifi et al. 2021). Lukutaidon lasku nuorten keskuudessa onkin herättänyt keskustelua kirjallisuuden ja lukemisen roolista perusopetuksessa.
Lukutaidolla on huomattavasti painoarvoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS). Monilukutaidot sekä lukemiseen innostaminen ovat arvoja, jotka näkyvät erityisesti äidinkielen opetuksessa. Vieraiden kielten opetuksessa nämä arvot ovat jääneet kuitenkin taka-alalle. Vieraiden kielten opetus POPS:ssa keskittyy tiiviimmin kielioppirakenteiden sekä sanaston opettamiseen. Käytännössä tämä ilmenee vähäisenä kirjallisuuden käyttönä vieraiden kielten luokkahuoneissa (Luukka 2019). Tämä materiaalipaketti pyrkii lisäämään kirjallisuuden näkyvyyttä englannin kielen opetuksessa pelillistetyn monialaisen oppimiskokonaisuuden keinoin.
Materiaalipaketin keskeisenä tavoitteena on kasvattaa oppilaiden lukuintoa vieraskielistä kirjallisuutta kohtaan. Materiaalit pyrkivät myös tarjoamaan vieraiden kielten opettajille helposti käytettäviä ja innovatiivisia kirjallisuuteen liittyviä oppimateriaaleja. Materiaalipaketti hyödyntää keinoja ja käytänteitä laajan lukemisen (Bamford & Day 2002) sekä merkityksellisen pelillistämisen (Nicholson 2014) teorioista. Materiaalien yhdistävänä tekijänä toimii Ryan ja Decin (2017) itseohjautuvuusteoria, jossa oppilaiden kyvykkyys, yhteisöllisyys sekä autonomia ovat keskeisessä roolissa.
Materiaalipaketin ensisijainen kohderyhmä on yhdeksäsluokkalaiset, mutta materiaaleja voi myös soveltaa hyvin osana lukion ENA3 moduulia. Materiaalipaketti koostuu kahdesta kokonaisuudesta: lukemiseen kannustavista tehtävistä sekä pelillistetyistä materiaaleista. Paketti sisältää monipuolisia lukutehtäviä viidelle oppitunnille. Lukutehtäviä suorittamalla oppilaat keräävät itselleen pisteitä, joita he voivat hyödyntää pelillistetyssä pakopeliympäristössä. Viiden oppitunnin aikana oppilaiden tehtävänä on selvittää murhamysteeri. Keräämällä todistusaineistoa ja kuulustelemalla hahmoja, oppilaiden kommunikaatio-, ryhmätyö-, kieli-, sekä lukutaidot kehittyvät aktiivisen lukemisen välityksellä. | fi |
dc.format.extent | 184 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | EFL teaching | |
dc.subject.other | extensive reading | |
dc.title | Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406054283 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | gamification | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | reading | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |