Murder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
Aktiivisella omaehtoisella kirjallisuuden lukemisella on todettu olevan paljon myönteisiä vaikutuksia elinikäisen kielenoppimisen sekä luetunymmärtämisen kannalta (Leino et al. 2017). Hyödyistään huolimatta nuorten lukuinto kirjallisuutta kohtaan on hiipunut viime vuosien sisällä (Hanifi et al. 2021). Lukutaidon lasku nuorten keskuudessa onkin herättänyt keskustelua kirjallisuuden ja lukemisen roolista perusopetuksessa.
Lukutaidolla on huomattavasti painoarvoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS). Monilukutaidot sekä lukemiseen innostaminen ovat arvoja, jotka näkyvät erityisesti äidinkielen opetuksessa. Vieraiden kielten opetuksessa nämä arvot ovat jääneet kuitenkin taka-alalle. Vieraiden kielten opetus POPS:ssa keskittyy tiiviimmin kielioppirakenteiden sekä sanaston opettamiseen. Käytännössä tämä ilmenee vähäisenä kirjallisuuden käyttönä vieraiden kielten luokkahuoneissa (Luukka 2019). Tämä materiaalipaketti pyrkii lisäämään kirjallisuuden näkyvyyttä englannin kielen opetuksessa pelillistetyn monialaisen oppimiskokonaisuuden keinoin.
Materiaalipaketin keskeisenä tavoitteena on kasvattaa oppilaiden lukuintoa vieraskielistä kirjallisuutta kohtaan. Materiaalit pyrkivät myös tarjoamaan vieraiden kielten opettajille helposti käytettäviä ja innovatiivisia kirjallisuuteen liittyviä oppimateriaaleja. Materiaalipaketti hyödyntää keinoja ja käytänteitä laajan lukemisen (Bamford & Day 2002) sekä merkityksellisen pelillistämisen (Nicholson 2014) teorioista. Materiaalien yhdistävänä tekijänä toimii Ryan ja Decin (2017) itseohjautuvuusteoria, jossa oppilaiden kyvykkyys, yhteisöllisyys sekä autonomia ovat keskeisessä roolissa.
Materiaalipaketin ensisijainen kohderyhmä on yhdeksäsluokkalaiset, mutta materiaaleja voi myös soveltaa hyvin osana lukion ENA3 moduulia. Materiaalipaketti koostuu kahdesta kokonaisuudesta: lukemiseen kannustavista tehtävistä sekä pelillistetyistä materiaaleista. Paketti sisältää monipuolisia lukutehtäviä viidelle oppitunnille. Lukutehtäviä suorittamalla oppilaat keräävät itselleen pisteitä, joita he voivat hyödyntää pelillistetyssä pakopeliympäristössä. Viiden oppitunnin aikana oppilaiden tehtävänä on selvittää murhamysteeri. Keräämällä todistusaineistoa ja kuulustelemalla hahmoja, oppilaiden kommunikaatio-, ryhmätyö-, kieli-, sekä lukutaidot kehittyvät aktiivisen lukemisen välityksellä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
Kivelä, Kirsti (2016)Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.