University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders

Thumbnail
View/Open
541.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kivelä, Kirsti
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden käytöllä voidaan edistää laajempia opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita esimerkiksi ihmisenä kasvua. Uusi opetussuunnitelma velvoittaa kehittämään oppilaiden monilukutaitoa eri oppiaineissa, joten se mahdollistaa myös kirjallisuuden käytön kieltenopetuksessa. Yhtenä syynä kirjallisuuden vähäiselle hyödyntämiselle on varmaan ollut oppimisen ja opettamisen haasteet, joita heterogeeniset oppilasryhmät tarjoavat. Uusi opetussuunnitelma velvoittaa ottamaan huomioon erilaiset oppijat, myös ne jotka tarvitsevat eriyttämistä ylöspäin. Uuden opetussuunnitelman mukaan eriyttäminen on kaiken opetuksen pedagoginen lähtökohta. Tutkielman teoriaosiossa käsitellään paitsi kirjallisuuden käyttöä kielten opetuksessa mutta myös lukemista ja kuuntelemista yleisesti, mutta erityisesti toisen ja vieraan kielen näkökulmasta. Lisäksi tutkielman teoreettinen viitekehys tarjoaa kieltenopettajille tiivistetysti informaatiota tavanomaisista oppimisen haasteista, joita kieltenopettajat yleensä enemmän tai vähemmän kohtaavat. Lisäksi annetaan vinkkejä niiden huomioimiseen opetuksessa. Materiaalipaketissa hyödynnetään autenttisia englanninkielisiä lastenkirjoja. Materiaalipaketti sisältää opettajanohjeet materiaalipaketissa hyödynnettävien lastenkirjojen käyttöön sekä oppilaan materiaalin. Eriytetty oppimateriaali on suunnattu nelosluokkalaisille, mutta sen jälkimmäistä osiota voidaan käyttää myös vanhempien oppilaiden kanssa. Opetusmateriaalin tavoitteena on toimia motivoivana oppimateriaalina ja kielen oppimisen lisäksi kehittää kuullunymmärtämis- ja luetunymmärtämistaitoja harjoittelemalla luetunymmärtämis- ja kuullunymmärtämisstrategioita. Oppimateriaali eriyttää sekä ylös- että alaspäin ...
Keywords
children’s literature foreign language teaching different learners differentation teaching material package lastenkirjallisuus oppimateriaali englannin kieli opetus erilaiset oppijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606133041

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package 

    Hämäläinen, Ville (2017)
    Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
  • Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers 

    Eskelinen, Marja (2017)
    Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ...
  • Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package 

    Tolvanen, Nina (2018)
    Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
  • Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning 

    Salmi, Lilja (2016)
    Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ...
  • Once upon a time : perceptual learning styles in empowering EFL learners : a task-based teaching material package 

    Nygård, Kaisa (2012)
    Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre