Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKolehmainen, Valtter
dc.date.accessioned2024-06-05T06:25:34Z
dc.date.available2024-06-05T06:25:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95522
dc.description.abstractAktiivisella omaehtoisella kirjallisuuden lukemisella on todettu olevan paljon myönteisiä vaikutuksia elinikäisen kielenoppimisen sekä luetunymmärtämisen kannalta (Leino et al. 2017). Hyödyistään huolimatta nuorten lukuinto kirjallisuutta kohtaan on hiipunut viime vuosien sisällä (Hanifi et al. 2021). Lukutaidon lasku nuorten keskuudessa onkin herättänyt keskustelua kirjallisuuden ja lukemisen roolista perusopetuksessa. Lukutaidolla on huomattavasti painoarvoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS). Monilukutaidot sekä lukemiseen innostaminen ovat arvoja, jotka näkyvät erityisesti äidinkielen opetuksessa. Vieraiden kielten opetuksessa nämä arvot ovat jääneet kuitenkin taka-alalle. Vieraiden kielten opetus POPS:ssa keskittyy tiiviimmin kielioppirakenteiden sekä sanaston opettamiseen. Käytännössä tämä ilmenee vähäisenä kirjallisuuden käyttönä vieraiden kielten luokkahuoneissa (Luukka 2019). Tämä materiaalipaketti pyrkii lisäämään kirjallisuuden näkyvyyttä englannin kielen opetuksessa pelillistetyn monialaisen oppimiskokonaisuuden keinoin. Materiaalipaketin keskeisenä tavoitteena on kasvattaa oppilaiden lukuintoa vieraskielistä kirjallisuutta kohtaan. Materiaalit pyrkivät myös tarjoamaan vieraiden kielten opettajille helposti käytettäviä ja innovatiivisia kirjallisuuteen liittyviä oppimateriaaleja. Materiaalipaketti hyödyntää keinoja ja käytänteitä laajan lukemisen (Bamford & Day 2002) sekä merkityksellisen pelillistämisen (Nicholson 2014) teorioista. Materiaalien yhdistävänä tekijänä toimii Ryan ja Decin (2017) itseohjautuvuusteoria, jossa oppilaiden kyvykkyys, yhteisöllisyys sekä autonomia ovat keskeisessä roolissa. Materiaalipaketin ensisijainen kohderyhmä on yhdeksäsluokkalaiset, mutta materiaaleja voi myös soveltaa hyvin osana lukion ENA3 moduulia. Materiaalipaketti koostuu kahdesta kokonaisuudesta: lukemiseen kannustavista tehtävistä sekä pelillistetyistä materiaaleista. Paketti sisältää monipuolisia lukutehtäviä viidelle oppitunnille. Lukutehtäviä suorittamalla oppilaat keräävät itselleen pisteitä, joita he voivat hyödyntää pelillistetyssä pakopeliympäristössä. Viiden oppitunnin aikana oppilaiden tehtävänä on selvittää murhamysteeri. Keräämällä todistusaineistoa ja kuulustelemalla hahmoja, oppilaiden kommunikaatio-, ryhmätyö-, kieli-, sekä lukutaidot kehittyvät aktiivisen lukemisen välityksellä.fi
dc.format.extent184
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.otherEFL teaching
dc.subject.otherextensive reading
dc.titleMurder in the Blackberg Manor : gamified literature teaching material package for 9th grade EFL students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054283
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysogamification
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoreading
dc.subject.ysoliterature
dc.subject.ysostudy material
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright