Different ways teachers reflect on their authority
The purpose of this study was to examine how teachers working in primary and lower secondary schools perceive their authority, through introspection and reflection. Pedagogical authority, which is formed from teacher-student interaction and the pedagogical choices made by the teacher, was selected as the basis of teacher authority in this study. The need for this kind of a study came from modern changes in the school world and from the suggestions for future research in other theses.
The data was collected by providing the participants with three different
methods of interview to choose from. Seven teachers were interviewed in the February and March of 2024. 2 were interviewed with the Teams application, 4 were interviewed traditionally and 1 was interviewed via e-mail. The interviews were then transcribed. The different participants are signified by pseudonyms. I analysed the data with qualitative content analysis.
Key takeaways from the results were that the most prevalent authority
types of a teacher were the referent and expert ones, meaning that a sustainable form of teacher authority comes from good interaction skills and a solid grasp on educational content and pedagogy - an important dynamic in the work of a teacher is how they act as a role model. Self-reflection was seen as a tool for making lessons better. Discussions were also an important addition to self-reflective processes, as they were a part of how the teachers developed their professional skills. Recommendations for future research include how teacher
authority is considered in teacher education and if teacher students could process their authority with reflectional methods.
...
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten perus- ja yläkouluopettajat hahmottavat auktoriteettinsa, ja itsetutkiskelun ja -reflektion kautta. Opettaja-auktoriteetin perustana oli pedagoginen auktoriteetti, joka muodostuu opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutuksesta, kuin myös opettajan pedagogisista
ratkaisuista. Tutkimuksen tarpeellisuuden perusteena olivat koulumaailman muutokset sekä muiden tutkielmien jatkotutkimusehdotukset.
Tutkimusaineisto kerättiin kolmella eri haastattelutavalla, joista osallistuja sai valita yhden. Seitsemää opettajaa haastateltiin helmi- ja maaliskuussa 2024, joista 2 haastateltiin Teams-sovelluksella, 4 haastateltiin perinteisesti ja 1 haastateltiin sähköpostitse. Pseudonymisoinnin ja litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksesta ilmeni, että opettajat useimmiten hyödyntävät sellaista
auktoriteettia, joka pohjaa etenkin vahvaan, oppilaita huomioivaan
vuorovaikutukseen. Yhtä lailla asiantuntijuus, eli opetukseen liittyvän
sisältötiedon ja pedagogisten menetelmien hallinta oli tärkeä pohja
auktoriteetille. Itsereflektio nähtiin paitsi keinona parantaa oppitunteja tai muuttaa niitä oppijoiden tarpeita paremmin vastaavammiksi, mutta yhtä lailla ulkopuolinen reflektiotoiminta, missä kollegoiden kanssa tapahtuva keskustelu ja oman työn pohdinta auttoi kehittämään opettajuutta. Jatkotutkimushaasteina nähtiin se, miten opettajankoulutuksessa huomioidaan opettaja-auktoriteetti sekä se, miten opettajaksi opiskelevat voisivat käsitellä auktoriteettiaan
reflektion keinoin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers
Räsänen, Janne (2021)Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ... -
Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
Talsi, Iiro (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen ... -
Identity-Agency in Progress : Teachers Authoring Their Identities
Ruohotie-Lyhty, Maria (Springer, 2018)Teachers’ professional identities have been widely recognized as the key resource through which teachers make sense of their work. Despite this recognition, few studies have offered a longitudinal perspective on the ... -
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.