dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Laaksonen, Meri | |
dc.date.accessioned | 2024-06-05T05:59:17Z | |
dc.date.available | 2024-06-05T05:59:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95510 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhmänä toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla on ADHD. Tavoitteena oli selvittää millaisia niin haastavia kuin myönteisiä tilanteita heillä on syntynyt lasten kanssa, joilla on ADHD. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, millaisia tukitoimia heillä on käytössä ja kuinka niitä tulisi kehittää haastavia tilanteita ennaltaehkäisevässä tarkoituksessa. Vastaavia tutkimuksia opettajien kokemuksista liikuntatuntiympäristössä oppilaiden kanssa, joilla on ADHD, ei ole tehty. Tutkielma tuo uusille opettajille lisää tietoa toimivista tukitoimista, mutta myös tietoa siitä kuinka tukitoimia tulisi kehittää, jotta opettajat saisivat varmuutta toimimiseen oppilaiden kanssa, joilla ADHD.
Aineisto kerättiin laadulliselle tutkimukselle tyypillisen avoimen haastattelun avulla. Tutkielman tekemistä ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys, sillä tarkoituksena oli tutkia kokemuksia sekä tulkita niitä. Haastatteluun osallistui viisi koulutukseltaan pätevää alkuopetuksen opettajaa eri pituisilla kokemuksilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Aineisto pelkistettiin, ryhmiteltiin ja luokiteltiin eri alaluokkiin. Kokemukset jakautuivat haastaviin ja myönteisiin kokemuksiin. Opettajien työkokemuksella oli vaikutusta siihen, kokivatko opettajat tilanteet haastavina vai myönteisinä. Haastavia kokemuksia kuvailtiin selkeästi enemmän. Opettajien kokemat haastavat tilanteet jakautuivat neljään alaluokkaan: osallistumisen haasteet, ympäristön haasteet, tarkkaavuuden haasteet sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen haasteet. Myönteiset kokemukset koettiin tilanteissa, joissa tukitoimia hyödynnettiin onnistuneesti. Opettajien eniten mainittuja tukitoimia olivat henkilökohtainen ohjeistus ja tunnin rakenne. Heidän vähiten mainitsema tukitoimi oli positiivinen palaute. Opettajat kokivat, että riittävillä resursseilla, tiedon lisäämisellä, oman opettamisen reflektoimisella sekä ympäristön muutoksella olisi positiivinen vaikutus haastavien tilanteiden ennaltaehkäisyyn tukitoimien hyödyntämisen näkökulmasta.
Pitkän työkokemuksen positiivinen vaikutus opettajien kokemuksiin on samassa linjassa muiden tutkimusten tuloksien kanssa. Opettajien kokemat haasteet liikuntatunneilla olivat yhteydessä tunnettuihin ADHD:n oireisiin. Vähäisen aikuisten määrän nähtiin vaikuttavan negatiivisesti turvallisuuteen, tilanteiden ennaltaehkäisyyn sekä hallittavuuteen. Liikuntatuntiympäristölle tyypilliset useat häiriötekijät lisäsivät häiriökäyttäytymistä muiden tutkimusten tuloksien mukaisesti. Tällä oli vaikutusta opettajien jaksamiseen työssä. Positiivinen palaute on muiden tutkimusten mukaan yksi tärkeimpiä tukikeinoja oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Tässä tutkielmassa positiivinen palaute oli kuitenkin yksi heidän vähiten mainitsemistaan keinoista. Opettajat toivoivat, että liikunnanopetuksessa otettaisiin entistä tehokkaammin huomioon erityistä tukea tarvitsevat riittävien resurssien sekä tiedon lisäämisen muodossa. Tutkielman päälöydöksenä oli tarve kehittää tukitoimia perustuen opettajien tarpeeseen sekä tapaan toimia. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | tukitoimi | |
dc.title | Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406054271 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |