University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ryhmäjaot liikunnanopetuksessa : tarvitaanko tyttöjen ja poikien omia liikuntaryhmiä?

Thumbnail
View/Open
313.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rikkonen, Toni
Date
2022
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suomessa liikunnanopetuksen opetusryhmät on jaettu pitkään sukupuolen mukaisiin erillisryhmiin. Viime vuosina tyttöjen ja poikien yhteiset ryhmät eli sekaryhmät ovat alkaneet yleistyä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten nämä ryhmäjaot soveltuvat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainittuihin liikunnan oppiaineen tavoitteiden saavuttamiseen, ja mitä hyviä ja huonoja puolia ryhmäjakoihin voi liittyä. Näkökulmiksi tarkasteluun valittiin opetussuunnitelman tavoitteiden pohjalta fyysinen aktiivisuus, sukupuoliin kohdistuvat stereotypiat, liikuntatuntien sisällöt sekä liikuntataidot ja sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajien sekä oppilaiden käsityksiä ryhmäjaoista liikunnanopetuksessa. Seka- ja erillisryhmien liikuntatunneilla voidaan saavuttaa tutkimusten mukaan fyysisen aktiivisuuden tavoitteita yhtä hyvin. Erillisryhmäopetuksessa on haasteena tyttöjen ja poikien erilaiset liikuntasisällöt, sukupuoliin kohdistuvat stereotypiat sekä seksuaalivähemmistöön kuuluvien oppilaiden kokemukset. Sekaryhmäopetuksessa liikuntataidoiltaan heikommat ja aremmat tytöt joutuvat helpommin syrjään, sillä pojat vievät enemmän huomiota, tilaa, ja aikaa liikuntatunneilla. Tutkimusten mukaan liikuntataidot kehittyvät paremmin erillisryhmissä. Sekaryhmäopetus edistää sen sijaan liikunnan sosiaalisia tavoitteita paremmin kuin erillisryhmäopetus. Monet opettajat kannattavat tutkimusten mukaan erillisryhmiä liikunnanopetuksessa. Suomessa pro gradu- tutkielmien tulokset näyttävät, että oppilaat kannattavat erillisryhmiä liikunnanopetuksessa. Kansainväliset tulokset eivät ole yhdenmukaisia, vaan oppilaat ovat vaihdellen suosineet sekä erillisryhmiä sekä sekaryhmiä liikunnanopetuksessa. Tutkimusten perusteella ei voida yksiselitteisesti sanoa, että soveltuvatko erillisryhmät vai sekaryhmät paremmin liikunnanopetukseen oppiaineen tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Aiheesta tarvitaan lisää tutkimusta Suomessakin, sillä koululiikunnan ryhmäjaot vaikuttavat jokaiseen oppilaaseen ja liikunnanopettajaan. ...
Keywords
erillisryhmäopetus sekaryhmäopetus liikunnanopetus liikunta koululiikunta sukupuoli tasa-arvo oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204212342

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4149]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa 

    Kuittinen, Ilari; Laine, Topias (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. -luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä turvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhmällä tai sukupuolella yhteyttä oppilaan kokemukseen turvallisuuden osa-alueista. ...
  • Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä 

    Parpala, Eetu; Siljanto, Lassi (2017)
    Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ...
  • Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa 

    Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)
    Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
  • Eriyttäminen inklusiivisessa liikunnanopetuksessa 

    Penninkangas, Tomi (2010)
    TIIVISTELMÄ Tutkin Pro gradu -työssäni liikunnanopettajien käyttämiä eriyttämisen keinoja inklusiivisessa liikunnanopetuksessa. Selvitin, miten liikunnanopettajat eriyttävät opetustaan, kun yleisopetuksen luokalla on yksi ...
  • Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista 

    Nieminen, Aleksi (2020)
    Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre