Ryhmäjaot liikunnanopetuksessa : tarvitaanko tyttöjen ja poikien omia liikuntaryhmiä?
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Suomessa liikunnanopetuksen opetusryhmät on jaettu pitkään sukupuolen mukaisiin erillisryhmiin. Viime vuosina tyttöjen ja poikien yhteiset ryhmät eli sekaryhmät ovat alkaneet yleistyä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten nämä ryhmäjaot soveltuvat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainittuihin liikunnan oppiaineen tavoitteiden saavuttamiseen, ja mitä hyviä ja huonoja puolia ryhmäjakoihin voi liittyä. Näkökulmiksi tarkasteluun valittiin opetussuunnitelman tavoitteiden pohjalta fyysinen aktiivisuus, sukupuoliin kohdistuvat stereotypiat, liikuntatuntien sisällöt sekä liikuntataidot ja sosiaaliset taidot. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajien sekä oppilaiden käsityksiä ryhmäjaoista liikunnanopetuksessa.
Seka- ja erillisryhmien liikuntatunneilla voidaan saavuttaa tutkimusten mukaan fyysisen aktiivisuuden tavoitteita yhtä hyvin. Erillisryhmäopetuksessa on haasteena tyttöjen ja poikien erilaiset liikuntasisällöt, sukupuoliin kohdistuvat stereotypiat sekä seksuaalivähemmistöön kuuluvien oppilaiden kokemukset. Sekaryhmäopetuksessa liikuntataidoiltaan heikommat ja aremmat tytöt joutuvat helpommin syrjään, sillä pojat vievät enemmän huomiota, tilaa, ja aikaa liikuntatunneilla. Tutkimusten mukaan liikuntataidot kehittyvät paremmin erillisryhmissä. Sekaryhmäopetus edistää sen sijaan liikunnan sosiaalisia tavoitteita paremmin kuin erillisryhmäopetus. Monet opettajat kannattavat tutkimusten mukaan erillisryhmiä liikunnanopetuksessa. Suomessa pro gradu- tutkielmien tulokset näyttävät, että oppilaat kannattavat erillisryhmiä liikunnanopetuksessa. Kansainväliset tulokset eivät ole yhdenmukaisia, vaan oppilaat ovat vaihdellen suosineet sekä erillisryhmiä sekä sekaryhmiä liikunnanopetuksessa.
Tutkimusten perusteella ei voida yksiselitteisesti sanoa, että soveltuvatko erillisryhmät vai sekaryhmät paremmin liikunnanopetukseen oppiaineen tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Aiheesta tarvitaan lisää tutkimusta Suomessakin, sillä koululiikunnan ryhmäjaot vaikuttavat jokaiseen oppilaaseen ja liikunnanopettajaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Seka- ja erillisryhmät liikunnanopetuksessa
Vaahersola, Joona (2022)Seka- ja erillisryhmät liikunnanopetuksessa -
9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
Kuittinen, Ilari; Laine, Topias (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. -luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä turvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhmällä tai sukupuolella yhteyttä oppilaan kokemukseen turvallisuuden osa-alueista. ... -
Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
Parpala, Eetu; Siljanto, Lassi (2017)Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.