Oppilaiden psyykkinen oireilu yläkoulun liikunnanopetuksessa opettajien kokemana
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta sekä opettajien ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun synnyttämiin haastaviin tilanteisiin liikunnanopetuksessa. Kohderyhmänä toimivat yläkoulun liikunnanopettajat, jotka olivat kokeneet oman opettajauransa aikana oppilaiden psyykkistä oireilua ja kohdanneet siitä johtuvia haastavia tilanteita omassa opetuksessaan. Tutkielman avulla etenkin liikunnanopettajaksi opiskelevat ja vasta valmistuneet liikunnanopettajat voivat saada tietoa psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa toimimisesta sekä työkaluja omaan opettajuuteensa. Aiempia tutkimuksia oppilaiden psyykkisestä oireilusta liikunnanopetuksessa ei ole tehty.
Tutkielma toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusotteena toimi fenomenologis-hermeneuttinen kehys. Tässä tutkielmassa se tarkoittaa opettajien yksilöllisten kokemusten selvittämistä sekä kokemusten tulkintaa. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän opettajaa, joista neljä oli naisia ja kolme miehiä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysi toteutettiin kahdessa osassa, joista toisessa analysoitiin opettajien kohtaamaa oppilaiden psyykkistä oireilua ja toisessa opettajien käyttämiä ratkaisuja oppilaiden psyykkisen oireilun tilanteissa. Oppilaiden psyykkisestä oireilusta nousi selvästi esille kaksi pääluokkaa: sisäänpäin suuntautunut oireilu ja ulospäin suuntautunut oireilu. Opettajien käyttämistä ratkaisuista nousi puolestaan kolme pääluokkaa: pedagogiset ratkaisut ja näkemykset, liikuntadidaktiset ratkaisut ja turvallisuuden ylläpitäminen.
Tutkielman opettajista jokainen oli kohdannut oppitunneilla psyykkisesti oireilevia oppilaita. Opettajat olivat kohdanneet enemmän sisäänpäin kääntyvää oireilua, kuten oppilaan syrjään vetäytymistä, kuin ulospäin suuntautuvaa oireilua. Tämä tulos eroaa muista psyykkistä oireilua tutkineista tutkimuksista. Haastavien tilanteiden ratkaisuissa korostuivat ratkaisukeskeinen keskustelu oppilaan kanssa, osallistumaan kannustaminen, oppilaantuntemus, opetuksen eriyttäminen ja fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallisen oppimisympäristön takaaminen. Käytettyjen ratkaisujen osalta opettajat korostivat niiden tilannesidonnaisuutta, mikä tarkoittaa, että ne auttoivat tilanteiden ratkaisuissa vaihtelevasti päivän, oppilaan ja oppilasryhmän mukaan. Tutkielman päälöydöksenä on opettajien käyttämien ratkaisujen selvä yhteys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvopohjaan sekä liikunnanopetuksen tarkoitukseen ja tavoitteisiin.
...
The purpose of this thesis was to find out the experiences of physical education (PE) teachers about pupils' emotional and behavioural disorders and the teachers' solutions to the challenging situations caused by these symptoms in PE. The target group was secondary school PE teachers who had experienced pupils' emotional and behavioural disorders during their own teaching careers and encountered the resulting challenging situations in their own teaching. With the help of this thesis, PE teacher students and recent graduates can get information about working with mentally symptomatic pupils and tools for their own teaching. Previous studies of pupils' emotional and behavioural disorders in PE have not been conducted.
The thesis was carried out using qualitative methods and the research approach was a phenomenological-hermeneutic framework. In this thesis, it means finding out the individual experiences of teachers as well as interpreting them. The material for the thesis was collected through a thematic interview. Seven teachers were interviewed, four of whom were women and three men. The material was analyzed using data-driven content analysis. The analysis was carried out in two parts, one analyzing the emotional and behavioural disorder faced by the teachers and the other the solutions used by the teachers in these situations. Two main categories of pupils' emotional and behavioural disorders emerged clearly: internalized and externalized disorders. Three main categories of solutions used by teachers emerged: pedagogical solutions and views, PE’s didactic solutions, and maintaining safety.
Each of the teachers in the thesis had encountered emotionally and behaviourally symptomatic pupils during the lessons. Teachers had encountered more internalized symptoms, such as pupil withdrawal, rather than externalized disorders. This result differs from other studies that have examined emotional and behavioural disorders. Solutions to these challenging situations emphasized solution-focused discussion with the pupil, encouraging participation, pupil knowledge, defederation, and ensuring a physically, mentally, and socially safe learning environment. In terms of the solutions used, teachers emphasized their situational nature, which means that they helped to solve the situations in different ways depending on the day, the pupil and the PE class. The main conclusion of the thesis is the clear connection of the solutions used by teachers to the value base of the comprehensive school curriculum and to the purpose and goals of PE.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Yläkoulun liikunnanopettajan työssään kokema turvattomuus
Kosonen, Sanna (2019)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä yläkoulujen liikunnanopettajien työssään kokemaan turvattomuuden tunteeseen. Tutkimuksessa pyritään selvittämään liikunnanopettajan subjektiivista ... -
Haastavien opetustilanteiden ennaltaehkäisy lasten kanssa, joilla on ADHD, vaatii suunniteltuja tukitoimia : opettajien kokemuksia alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
Laaksonen, Meri (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia opettajien kokemuksia liikunnanopetuksessa oppilaiden kanssa, joilla on ADHD. Kohderyhmänä toimivat liikuntaa opettavat alkuopetuksen opettajat, joilla oli kokemusta oppilaista, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.